لوازم جوش کاری پلاسما:

گرو ه صنعتی بالن صنعت ارائه کننده انواع قطعات جوشکاری است. تورچ پلاسما  و لوازم جوش کاری پلاسما یکی از محصولات قابل عرضه در این گروه می باشد که در ادامه در خصوص این مبحث توضیحاتی را می آوریم.

جوش کاری پلاسما

جوش پلاسما در سال ۱۹۹۶ برای جوش صنعتی ایجاد شد. این جوش پیشرفت داده شده آنچنان که امروزه جوش هایی با مزیت های کنترل و دقت بیان بالا با طول عمر الکترود  بالا در کاربردهای زیادی استفاده می شود. امروزه جوش پلاسما با هر دقتی در تجهیزات پزشکی و لوازم آشپزخانه برای صنایع غذایی تا جوش پره های موتور جت مورد استفاده قرار می گیرد.

پلاسما گازی است که تا دمای بسیار بالایی گرم می شود، یونیزه شده آنچنان که رسانای الکتریسیته می شود. شبیه به TIG ، در فرآیند جوش قوس پلاسما تیز گاز پلاسما برای انتقال قوس الکتریکی به قطعه کار استفاده می شود.

در جوش پلاسما الکرود تنگستنی، در بین یک تازل مسی قرار گرفته و نوک آن مقداری باز است. قوس در بین الکترود و مشعل و نوک نازل بوجود آمده و قوس سپس به ماده انتقال یافته تا جوش بدهد.  با اعمال گاز پلاسما و قوس از میان یک منفذ تنگ مشعل یک گرمای متمرکز بالایی را در یک منطقه کوچک ایجاد می کند. با این فرآیند، تجهیزات جوش پلاسما با عملکرد بالا قادر به تولید جوش با کیفیت بالا خواهند بود. الکترود محافظت شده آلودگی کمی را به وجود می آورد، خصوصا آنکه مواد جوشکاری شده به سمت خارج هدایت می شود. این عمل باعث طول عمر بیشتر الکترود و افزایش زمان بین نگهداری الکترود است.( معمولا یک شیفت 8 ساشه)

در این جوش سه نوع حالت جوشکاری متفاوت که برای هر یک دستگاه جداگانه ای اختصاص می یابد موجود می باشد

الف) میکروبلاسما

ب) پلاسما با جریان متوسط

ج) جوشکاری با سوراخ کلیدی

موارد کاربرد جوش پلاسما

موادی که با جوش پلاسما قابل جوش دادن هستند شامل فولاد ضد زنگ و انواع دیگر فولاد، تیتانیوم، Kovar ، Inconel ( آلیاژی از آهن، نیکل و کبالت)، زیر کالوی، تنتالیوم، مس، برنج، طلا و نقره می باشد. کاربردهای این نوع جوش همچنین در علوم هوایی و صنایع فضایی، مسائل برودتی، خواروبار، صنایع شیمیایی، ماشین و ساختمان کارخانه، اتومبیل، خط آهن ، ساختمان کشتی، مخازن، تجهیزات و ساختمان لوله کشی ، ابزار جراحی و باتریها و … می باشد.

خصوصیات جوش پلاسما

ا- الکترودهای محافظت شده.

۲-حذف آلودگی تنگستن

3- ظرفیت جوش با آمپراژهای پایین در حد 0.1 آمپر

4- استحکام و پایداری قوس، استفاده قوس آرام و تولید جوشهای مستحکم

5-  قوس پایا در طول شروع قوس و جوش با آمپراژ پایین

6- مینیم کردن تداخل نویزهای با فرکانس بالا

۷- ظرفیت گرمایی بیشتر، جریان مورد نیاز کمتر در مقایسه با TIG

8- امکان سرعت بیشتر جوش.

مشعل جوش پلاسما:

مشعل جوش پلاسما وسیله ارتباطی منبع تغذیه با سطح کار توسط کاربر است. که وظیفه تولید قوس پلاسما را دارا می باشد.

مشعل شامل نازل، الکترد، دسته و … است که گاز پلاسما و انرژی ورودی از منبع را گرفته و به صورت قوس  پلاسما به سطح کار انتقال می دهد. مهمترین اجزاء یک مشعل، نازل و الکترود آن است که در زیر به شرح آنها می پردازیم.

نازل

ابتدا یک نازل برش را بررسی می کنیم. منقذ یک نازل برش مشعل به دلیل جمع کردن قوس طراحی شده که این منفذ دارای قطر مخصوصی بدون برخورد قوس به نازل می باشد. گاز پلاسما یک لایه مرزی نازکی از گاز سرد را بین نازل و قوس ایجاد می کند. اگر سطح جریان زیاد شود یا جریان گاز خیلی کم شود قوس ممکن است با نازل برش تماس پیدا کند که باعث خراب شدن نازل بوسیله افزایش قطر آن به طور نامناسب می شود. بنابراین یک تنگی مناسب به تنهایی به یک فوکوس خوب با یک جوش خوب منتهی می شود

در مشعلهای معمولی، الکترود در عقب نازل می با آب خنک شده قرار می گیرد. چون قدرت قوس پلاسما بوسیله درجه تنگی نازل مشخص می شود.

الکترود جوش پلاسما

الکترود در جوش پلاسما چشمه قوس بوده و عنصر بسیار مهمی است که معمولا نادیده گرفته می شود. در انتخاب این ماده، ثبات قوس، تکرانه پذیری، مقدار عمر الکترود، قیمت و صدمات انسانی الکترود نقش اساسی را بازی می کند.

جنس الکترود اغلب از تنگن، گرافیت، مس و زیر کونیوم است

تنگستن به دلیل دمای ذوب ۳۳۸۰ درجه سانتیگراد و نقطه جوش ۵۹۵۰ درجه سانتیگراد انتخاب شایسته ای می باشد. دلیل دیگر این انتخاب بخار کمی است که از آن متصاعد می شود که باحث کیفیت زیاد جوش می شود زیرا جنس محل کار را تغییر نمی دهد. همچنین تنگستن دن دمای بالا و هنگامی که به نقطه داغی قرمز می رسد بسیار سخت می شود.

همچنین این ماده دارای مقاومت حرارتی بالایی است که استفاده از این ماده را در این دما و این ظرفیت گرمایی بالا مناسب می سازد .

بهترین شرایط استفاده از این جنس الکترود در حالت ac است.

برخی دیگر از لوازم جوش پلاسما

در جوشکاری پلاسما برخی لوازم دیگر مورد احتیاج است که به طور مختصر بر می شمریم.

1-  کابل وشیلنگ اصلی که شامل یک کابل افشان و یک شیلنگ و دو عدد کابلشو می شود.

2- سانترال نری تورچ پلاسما که دازدای 9 سوزن است.

3- شلنگ گاز

4-  گردنه تورچ

5- ایزیلاتور

6- رینگ عایق

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]