اصل کار مانومتر چیست؟

اصل کار مانومتر چیست؟ یکی از دستگاههایی که جهت اندازه گیری فشار بکار می رود، مانومتر است، در واقع مانومتر فشار سنجی است که با آن فشار گاز محبوس در یک ظرف را اندازه گیری می کنند. مهمترین عامل اندازه گیری فشار لوله بروردون می باشد .

مانومتر انواع مختلف و با برندهای مختلف می باشد از قبیل مانومتر زینسر، مانومتر گلور ، مانومتر مکسی ، مانومتر دوگیح ، مانومتر دوفلومتر و مانومتر تک فلومتر می باشد که در زیر در مورد عملکرد آن توضیح میدهیم .

مانومتر گلور هوا
مانومتر گلور هوا

اندازه گیری مانومتر چیست؟

فشار سنج مانومتر وسیله ای بسیار اساسی اما بسیار مؤثر است که برای اندازه گیری فشار استفاده می شود. در بیشتر موارد ، این مربوط به یک سنج است که از یک لوله شیشه ای U تشکیل شده است که با جیوهیا مایع دیگری پر شده است. به طور سنتی یک انتهای لوله مانومتر باز است و مستعد فشار اتمسفر است ، در حالی که یک شلنگ مانومتر از طریق یک مهر و موم محکم گاز به یک منبع فشار اضافی وصل می شود. در حالی که معمولاً با فشارهای گاز همراه است ، می توان از سنج سنج استفاده کرد تا فشار فشار توسط مایعات را اندازه گیری کند.

از آنجایی که فشار سنج مانومتر هیچ مکانیکی ندارد ، نیاز به حداقل نگهداری و بسیار دقیق دارد.

اصل کار یک مانومتر چیست؟

اصل پشت فشار سنج یا فشار سنج مایع بسیار ساده است. تعادل هیدرواستاتیک نشان می دهد که فشار در هنگام استراحت یک مایع در هر نقطه برابر است. به عنوان مثال ، اگر هر دو انتهای لوله U در جو باز بماند ، فشار هر طرف مساوی خواهد بود. به عنوان یک نتیجه ، سطح مایع در سمت چپ همان سطح مایع در سمت راست خواهد بود – تعادل. اما اگر یک انتهای لوله U به جو باز شود و دیگری متصل به یک منبع اضافی گاز / مایع باشد ، این فشارهای مختلفی ایجاد می کند.

مانومتر آرگون زینسر آلمان
مانومتر آرگون زینسر آلمان

” alt=”” aria-hidden=”true” />U-tube manometer working principle

اصل کار مانومتر U- لوله

اگر فشار حاصل از منبع اضافی گاز / مایع از فشار اتمسفر بیشتر باشد ، این فشار رو به پایین روی مایع اندازه گیری وارد می کند. در نتیجه با فشار بیشتر مایع از یک طرف به پایین فشار می یابد و باعث می شود مایع با فشار کمتری از طرف آن بلند شود. اگر منبع اضافی گاز / مایع فشار کمتری نسبت به فشار اتمسفر ایجاد کند ، برعکس اتفاق می افتد. در این حالت مایع در قسمت باز لوله لوله قرار می گیرد و از طرف متصل به منبع اضافی گاز / مایع بالا می رود.

شاید ساده ترین راه برای توضیح این امر ، حرکت یک زمین بازی است. اگر هر دو طرف وزن یکسانی داشته باشند و فشار بیشتری بر روی آن وارد نکنند ، این حالت کاملاً متعادل خواهد شد. اما اگر وزن یا فشار اعمال شده در یک انتهای اره ارسالی از طرف دیگر بیشتر باشد ، طرف سنگین تر پایین می آید و طرف سبک تر بالا می رود.

انواع مانومتر چیست؟

انواع زیادی در بازار وجود دارد. با این حال ما بر روی پنج نوع اساسی تمرکز خواهیم کرد

مانومتر ماکسی
مانومتر ماکسی

:

اصل کار مانومتر چیست؟” alt=”” aria-hidden=”true” /> اصل کار مانومتر چیست؟مانومتر U-Tube دستگاه سنتی U-Tube با یک انتهای لوله پرشده از مایع که به اتمسفر باز شده و دیگری متصل به یک منبع خارجی متداول است. با اندازه گیری ارتفاع های مختلف مایع در سمت چپ و سمت راست لوله U ، می توان فشار از منبع خارجی را در رابطه با فشار اتمسفر محاسبه کرد.
مانومتر دوگیج” alt=”” aria-hidden=”true” /> اصل کار مانومتر چیست؟فشار سنج لوله دیفرانسیل U یک لوله U دیفرانسیل بسته است و هر دو انتها با فشارهای مختلف با مایع / گاز مختلف پر می شوند. این حالت در جایی مورد استفاده قرار می گیرد که فشار به طور مستقیم اندازه گیری شود ، نه براساس فشار خارجی.
مانومتر دوفلومتر” alt=”” aria-hidden=”true” /> مانومتر دوفلومترمانومتر لوله معکوس U طراحی لوله وارونه شده U برای اندازه گیری فشار کم بین دو نقطه جداگانه به یک سطح نسبتاً زیاد از دقت استفاده می شود. در هر دوطرف مایعات با جدا شدن از مایعات مختلف مایعات به لوله U وارد می شوند. استفاده از شیر اجازه می دهد تا هوا از دستگاه U-T معکوس خارج شود یا وارد شود. بدین ترتیب اختلاف فشار را تنظیم می کنید و خواندن دقیق می دهید
مانومتر دوگیج ” alt=”” aria-hidden=”true” />  میکرومومتر میکرو طراحی یک نسخه اصلاح شده از لوله اصلی U است به جز یک طرف لوله دارای مقطع بزرگتر است. تعریف فشار سنج اندازه گیری فشار هنوز یکسان است اما به دلیل ساختار لوله U می توان اختلاف فشار دقیقه را اندازه گرفت.
” alt=”” aria-hidden=”true” />Inclined manometer  سنج سنج شیب دار همانطور که از نام آن پیداست ، یک مانومتر متمایل به شیب تدریجی در طراحی است.این امر می تواند برای اندازه گیری فشار منفی تا دقت بسیار بالا باشد. در جایی استفاده می شود که خصوصیات مانومتریک مایعات مشابه باشد. مجدداً سادگی ، عدم نگهداری و عدم وجود قطعات متحرک آن را بسیار کارآمد و آسان برای استفاده می کند.

تفاوت بین مانومتر و فشارسنج چیست؟

در حالی که این دو دستگاه برای اندازه گیری فشار هوا استفاده می شوند تفاوت های ظریف وجود دارد. اگر به فشارسنجهای اصلی جیوه نگاه کنیم ، آنها به سادگی یک لوله شیشه ای بودند که از جیوه و خلاء جزئی پر شده بود. ارتفاع ستون جیوه با فشار اتمسفر متفاوت افزایش می یابد و در کنار هم قرار می گیرد. این در مقابل مقیاس کالیبره شد و اندازه گیری فشار واقعی جو را اندازه گیری کرد. نکته اصلی اینکه لوله یک ستون بود و هر دو انتها بسته بودند.

” alt=”” aria-hidden=”true” />manometer vs barometer

فشار سنج مایع در مقایسه با فشارسنج جیوه ، تفاوت در اصل کار را نشان می دهد

مانومتر اندازه گیری منابع اضافی مایع / گاز را در برابر فشار اتمسفر یا در مقابل سایر منابع مایع / گازی اندازه گیری می کند.انواع مختلفی وجود دارد که به شما امکان می دهد فشار یک طرف را تنظیم کنید تا خواندن دقیق تری داشته باشید. همچنین این گزینه برای داشتن انتهای بسته / باز و طراحی لوله U است که این دو دستگاه اندازه گیری فشار را متمایز می کند.

بالن صنعت وارد کننده انواع مانومتر دوگیج ، تک گیج ، تک فلومتر ، دوفلومتر در برندهای ماکسی ایتالیا ، مانومتر گلور سوئیس ، زینسر آلمان ، مسترینر ایتالیا ، موریس تایوان و … می باشد .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]