گاز مبرد و انواع آن

گاز مبرد و انواع آن : یک ماده یا مخلوط است که معمولاً مایعی است که در یک پمپ حرارتی و چرخه تبرید مورد استفاده قرار می گیرد. در اکثر چرخه ها ، انتقال فاز از یک مایع به یک گاز و مجدداً انجام می شود. بسیاری از مایعات کار برای چنین اهدافی استفاده شده است. فلوروکربن ها ، به ویژه کلروفلوئوروکربن ها ، در قرن بیستم مرسوم شدند ، اما به دلیل اثرات کاهش ازن آنها از بین می روند. مبردهای متداول دیگر که در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند آمونیاک ، دی اکسید گوگرد و هیدروکربنهای غیر هالوژنه مانند پروپان هستند .

خواص ترمودینامیکی مورد نظر انواع مبرد ، یک نقطه جوش تا حدودی زیر دمای هدف ، گرمای بالای بخار ، چگالی متوسط ​​به شکل مایع ، چگالی نسبتاً زیاد به شکل گازی و دمای بحرانی بالا است. از آنجا که نقطه جوش و تراکم گاز تحت تأثیر فشار قرار دارند ، ممکن است مبرد ها با انتخاب مناسب فشارهای عملیاتی ، برای یک کاربرد خاص مناسب تر باشند.

مایع کاری ایده آل یا مایع خنک کننده که معمولاً گاز مبرد نامیده می شود ، دارای خواص ترمودینامیکی مطلوب است ، نسبت به اجزای مکانیکی فاسد نشده و ایمن است ، از جمله رهایی از سمیت واشتعال پذیری . این امر باعث از بین رفتن ازن یا تغییر اوضاع نمی شود . از آنجا که مایعات مختلف از لحاظ صفات مختلف دارای صفات مورد نظر هستند ، انتخاب یک ماده تجاری است .

انواع مبرد

گاز مبرد و انواع آن : مبردهایی مانند آمونیاک (R717) ، دی اکسید کربن و هیدروکربنهای غیر هالوژنه لایه ازن را تخلیه نمی کنند و هیچ (آمونیاک) یا فقط یک پتانسیل گرمایش جهانی کم (دی اکسید کربن ، هیدروکربن ها) ندارند  آنها در سیستمهای تهویه مطبوع ساختمانها ، ورزش و اوقات فراغت ، صنایع شیمیایی / داروسازی ، صنایع خودروسازی و مهمتر از همه در صنایع غذایی (تولید ، ذخیره سازی ، حمل و نقل دریایی ، خرده فروشی) مورد استفاده قرار می گیرند. در این تنظیمات میزان سمیت آنها کمتر از تجهیزات خانگی است.

تولید گازهای گلخانه ای از تهویه مطبوع خودرو به دلیل تأثیر آنها بر تغییر اقلیم ، نگرانی فزاینده ای دارد. از سال 2011 ، اتحادیه اروپا مبردهایی با پتانسیل گرمایش جهانی(GWP) بیش از 150 دستگاه تهویه مطبوع اتومبیل (GWP = 100 سال پتانسیل گرمایش یک کیلوگرم گاز نسبت به یک کیلوگرم CO) را از بین می برد.این امر گازهای گلخانه ای قوی مانند مبرد HFC-134a (که در آمریکای شمالی با نام R-134a نیز شناخته می شود) را ممنوع می کند – که دارای GWP 1410 است برای ترویج مبرد های ایمن و کارآمد.

یکی از گزینه های امیدوارکننده CO 2 ( R-744 ) است. دی اکسید کربن غیر قابل اشتعال است ، از بین نمی رود ازن ، دارای پتانسیل گرمایش جهانی 1 است. R-744 را می توان به عنوان یک مایع کار در سیستم های کنترل آب و هوا برای اتومبیل ها ، تهویه مطبوع مسکونی ، پمپ های آب گرم ، تبرید تجاری و فروش استفاده کرد. ماشین آلات  R12 با روغن معدنیسازگار است ، در حالی که R134a با روغن مصنوعی حاوی استرها سازگار است. GM اعلام کرد که تا سال 2013 استفاده از “هیدروفلوئورولفین” ، HFO-1234yf را در همه مارک های خود آغاز خواهد کرد. دی متیل اتر (DME) همچنین به عنوان یک مبرد ، محبوبیت خود را بدست می آورد.این نیز به طور خطرناکی قابل اشتعال است

برخی مبردها در حال افزایش استفاده از داروهای تفریحی هستند که منجر به پدیده ای بسیار خطرناک به نام سوء استفاده از استنشاق می شود .

بالن صنعت وارد کننده گاز مبرد و انواع آن با کیفیت عالی می باشد .

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]