مانومتر ها دستگاه های ابزار دقیقی هستند که برای اندازه گیری فشار مایعات و گازها می توان از آنها استفاده کرد. مانومتر ماکسی یکی از برند ها در این نوع دستگاه ها هستند که می توانند به خوبی فشار را اندازه گیری نمایند. مانومتر ماکسی یک مانومتر، ساخته کشور ایتالیا است. این برند یک سابقه 70 ساله در تولید انواع مانومتر های صنعتی و آزمایشگاهی دارد.

اما در ادامه بیشتر با مانومترها آشنا شویم:
به طور کلی مانومترها را می توان به دو نوع باز و بسته تقسیم بندی کرد. نوع باز آن فشار مایع یا گاز را در مقایسه با فشار اتمسفر اندازه گیری می کند . این فشار می تواند با استفاده از یک ستون مایع یا ستون جیوه نشان داده شود. طرز کار این نوع مانومتر به این ترتیب است که یک سمت مانومتر به منبعی که می خواهد فشارش اندازه گیری شود متصل و طرف دیگر آن باز می باشد. اگر فشار منبع از فشار اتمسفر بیشتر باشد این فشار، ستون مایع را به جلو هل می دهد و اگر کمتر باشد ستون مایع به عقب کشیده می شود. اما در مانومترهای بسته فشار دو گاز یا دو مایع نسب به هم سنجیده می شود. درواقع یک سر مانومتر بسته به یک محفظه و سر دیگرش به محفظه دیگر وصل است تا اختلاف فشار بین این دو محفظه را محاسبه کند. به این نوع از مانومترها مانومترهای دیفرانسیل گفته می شود.

تقسیم بندی دیگری نیز برای مانومترها وجود دارد، مانومترها را می توان از لحاظ ساختار به دو نوع آنالوگ و دیجیتال تقسیم بندی کرد. مانومترهای آنالوگ از مایعی استفاده می کنند که در لوله U شکل وجود دارد و با استفاده از اصل تعادل هیدرواستاتیک کار می کند. هنگامی که هر دو انتها در فشار اتمسفر قرار دارد، مایع موجود در لوله به ارتفاع مساوی در هر پای لوله قرار می گیرد. اما اگر فشار مثبت روی یکی از پاهای لوله U شکل وارد شود، سطح مایعات در آن پا سقوط کرده و در پای دیگر بالا می رود. از این رو، فاصله عمودی بین سطح مایعات در دو پای لوله، اندازه گیری میزان فشار را بر روی آن نشان می دهد. این نوع متداول از مانومترهای آنالوگ به مانومترهای لوله U گفته می شوند. مقدار فشار (P) مشاهده شده تابعی از ارتفاع (h) و چگالی (ρ) مایع مورد استفاده در مانومتر است، مقدار (g) نشان دهنده ثابت گرانشی است. مکانیزم کار در مانومتر ماکسی نیز به همین شیوهاست.

نوع دیگری از مانومتر های آنالوگ به عنوان مانومتر مطلق نامیده می شود. مانومترهای مطلق از یک طرف بسته شده که اجازه می دهد فقط یک طرف از لوله مانومتر در معرض فشار خارجی قرار بگیرد. در طرف مهر و موم شده، یک خلاء وجود دارد که نشان دهنده فشار مطلق صفر است. فشارسنج های جیوه ای که فشار اتمسفر را اندازه گیری می کند نمونه ای از فشار سنج مطلق است.
اما مانومترهای دیجیتال چگونه کار می کنند:
فشار سنج های دیجیتال، که به عنوان مانومتر الکترونیکی نیز شناخته می شوند، برای تعیین فشار به تعادل هیدرواستاتیک مایعات متکی نیستند. در عوض، آنها حاوی مبدل فشارهستد، که می توانند یک فشار مشاهده شده را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل کنند. قسمت الاستیک مبدل در زیر فشار منحرف می شود و این انحراف به مقداری از یک پارامتر الکتریکی تبدیل می شود که می توان آن را تشخیص داد و به یک فشار مشخص کالیبره کرد. مبدل های فشار معمولاً، یکی از سه نوع مقاومتی ، خازنی یا القایی می باشند.
مانومترهای ماکسی نیز در انواع آنالوگ و دیجیتال تولید شده که برای کاربرد های مختلف استفاده می شود. این مانومتر ها در انواع رگلاتورهای فشار استفاده می شوند. رگلاتور فشار وسایلی هستند که فشار خروجی یک منبع را تنظیم کرده و کاهش می دهند. که در انواع رگلاتور های فشار قوی، فشار ضعیف و فشار متوسط موجود هستند. این رگلاتور ها از جنس برنج ساخته می شوند که یک فلز مقاوم در برابر تغیرات جوی و مواد شیمیایی است.

اما انواع مانومتر های ماکسی عبارتند از:
مانومتر ماکسی اکسیژن ، مانومتر ماکسی دی اکسید کربن، مانومتر ماکسی آرگون ، مانومتر ماکسی هلیوم، مانومتر ماکسی نیتروژن، مانومتر ماکسی هیدروژن و انواع مانومتر های ماکسی فلومتر دار برای کنترل فلو و عبور جریان.
گروه صنعتی بالن صنعت عرضه کننده انواع مانومتر های ماکسی بوده که می¬توانید با مراجعه به کارشناسان این سایت در مورد انواع آنها اطلاعات مورد نظر را حاصل کنید.

بالن صنعت نماینده انحصاری محصولات اکسی توربو در ایران می باشد .

منبع مقاله:
1- https://www.thomasnet.com/articles/instruments-controls/all-about-manometers-what-they-are-and-how-they-work/

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]