ایمنی در جوشکاری مساله ای بسیار مهم است. بهترین روش ها، ملزومات جوشکاری و تجهیزات ایمنی باید در جوشکاری مورد استفاده قرار گیرد. جوش، همه را در معرض خطرات مشابه قرار می دهد، خواه شما مسئولیت ایمنی در یک شرکت بزرگ جوشکاری، یا یک سازنده مستقل کوچک را داشته باشید. در اینجا نکاتی برای بهبود ایمنی در جوشکاری در شرکت شما ارائه شده است، از جمله توصیه هایی که باعث افزایش بهره وری نیز می شود.

12 نکته ایمنی در جوشکاری

1. دفترچه راهنمای جوشکار حاوی اطلاعات ایمنی مهم و همچنین روشهای اطلاعاتی است تا شما بتوانید از حداکثر پتانسیل دستگاه مطلع شوید. اطمینان حاصل کنید هر شخصی که با دستگاه جوشکاری کار می کند با محتوای آن آشنا باشد. اگر کتابچه راهنمای کاربر از بین رفته یا آسیب دیده است، برای جایگزینی با سازنده تماس بگیرید. بسیاری از تولید کنندگان کتابچه های آنلاین، ارائه می دهند. نه این مقاله و نه هیچ مقاله دیگری نباید به عنوان جایگزین توصیه های سازنده  مورد استفاده قرار گیرد.
2. پوست هر انسان، مستعد در معرض قرار گرفتن اثرات دردناک و آسیب رسان پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز است. علاوه بر این، جرقه های ناشی از جوشکاری می تواند در جیب های بدون دکمه یا پیراهن های باز بی افتد و سبب آسیب رسانی به شما شود. بنابراین توصیه می شود هنگام جوشکاری دکمه های جیب آستین و پیراهن خود را کاملا ببندید. کبریت یا فندک را در جیب خود نگه ندارید. از پوشیدن شلوار با دکمه های فلزی خودداری کنید، زیرا ممکن است دکمه های فلزی باعث ایجاد جرقه شود.

3. لباس کار مناسب بپوشید، لباس کار جزء مهمی از ایمنی در جوشکاری است. حتی یک جوش سریع نیز، نیاز به تجهیزات ایمنی مناسب از جمله کلاه ایمنی، دستکش و لباس دارد. فقط لباس های مقاوم در برابر شعله بپوشید. سازندگان تجهیزات ایمنی اکنون لباس سبک وزنی از پارچه مقاوم در برابر شعله، چرم یا ترکیبات آن تولید می کنند که محافظت بهتری داشته و سهولت حرکت را نسبت به گذشته نشان می¬دهد. همچنین دستکش های ارگونومیک و با طرح های مختلف برای فرآیندهای جوشکاری خاص در دسترس هستند.
4. کفش مناسب بپوشید، کفش یا چکمه چرمی با کیفیت بالا بهترین محافظت از پا را ارائه می دهد. کفش ها باید بالای شلوار باشد. به هیچ عنوان کفش پارچه ای نپوشید.
5. شرایط تنفسی را آماده کنید، گاز و دود ناشی از جوشکاری خطری برای سلامتی به همراه دارد. هنگام جوشکاری در فضاهای محدود، دودهای سمی ممکن است جمع شده و یا گازها محافظ می تواند جایگزین هوای تنفس شود. از هود برای خارج کردن دود از ناحیه جوشکاری استفاده کرده و اطمینان حاصل کنید که هوا به اندازه کافی تمیز باشد.
6. نور قوس جوشکاری را نبینید، فقط یک لحظه در معرض اشعه های قوس جوشکاری قرار می گیرد تا چشمانتان بتوانند “فلاش قوس” را تجربه کنند، وضعیت دردناکی که ممکن است تا چند ساعت پس از مواجهه با آن ظاهر شود. کلاه های جوشکاری باید همراه با سایه صافی نصب شوند تا در هنگام جوشکاری یا تماشای آن از صورت و چشم اپراتور محافظت شود. توجه داشته باشید که عینک ایمنی تأیید شده با سپر جانبی و محافظ گوش نیز باید در زیر کلاه پوشیده شود تا ایمنی در جوشکاری تامین شود.
7. کلاه ایمنی خودکار، سنسورهای موجود بر روی کلاه ایمنی تیره ، لنزها را در کسری از ثانیه تیره می کنند. کلیه کلاه ایمنی تاریک باید استانداردهای ANSI را برآورده کند، که جدیدترین آن ANSI Z87.1- 2003 است. کلاه ایمنی درجه صنعتی با سرعت یک ده هزارم تا یک بیست هزارم ثانیه واکنش نشان می دهد و تنظیمات سایه قابل تنظیم از 9 تا 13 برای جوشکاری دارد. کلاه ایمنی درجه صنعتی همچنین دارای حساسیت قابل تنظیم (برای جوشکاری کم آمپراژ) است. یک کلاه ایمنی تیره خودکار باعث می شود سرعت جوشکاری افزایش یافته در نتیجه بهره وری در فرایند جوشکاری افزایش می یابد.
8. در هنگام جوش کاری تنش های استرس آور را کاهش دهید. یک جوشکاری با لوازم و تجهیزات مناسب برای مثال کلاه های ایمنی خودکار که سبکتر بوده و سبب خستگی گردن نمی شود می تواند صدمات جوشکاری و استرس های ناشی از آن را کاهش داده در نتیجه دقت جوش را بالا ببرد.
9- نظم در جوشکاری، در مناطق جوشکاری خود ، تمام نواحی جوشکاری را برچسب زده و مکان را برای هر قطعه، تجهیزات مشخص کنید. جایی برای همه چیز مشخص کرده و همه چیز را در جای خودش قرار دهید. منطقه جوش فقط ابزار و تجهیزات مورد استفاده اپراتور را شامل می شود نه کمتر نه بیشتر.
10. از فیدر های سیم سوار شده بر بوم استفاده کنید، فیدرهای مجهز به بوم قابلیت انعطاف پذیری، کارایی و راحتی اپراتور را در ایستگاه های جوشکاری با تولید بالا می آورند. بوم ها کنترل های فیدر سیم را در پایه یک 12 یا 16 فوت قرار می دهند.
11. بهینه سازی فیکسچر، هر وقت ممکن است از فیکسچر استفاده کنید . عدم استفاده از زنجیره ها و بالابر در کارگاه جوشکاری ایمنی را افزایش میدهد، این کار به نوبه خود منبع خطرات احتمالی را از بین می برد.
12. یک رویکرد تشویق و مجازات داشته باشید، شما یه عنوان مسئول یک کارگاه جوشکاری همواره کارمندان خود را برای استفاده از تجهیزات مناسب جوشکاری و حفظ ایمنی در جوشکاری ترغیب کنید و کسانی که این توصیه ها را رعایت میکنند  را تشویق و خاطیان را مجازات کنید، تا ایمنی کارگاهتان بالا رود.
منابع:
https://www.millerwelds.com/resources/article-library/12-tips-for-improving-welding-safety

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]