گاز هلیوم ، کاربردها و مصارف و خطرات

در این مقاله سعی کرده ایم هر انچه که از هلیوم مورد نیاز می باشد را برای همکاران و مصرف کنندگان توضیح دهیم . بالن صنعت وارد کننده انواع گاز هلیوم و هلیوم یک بار مصرف در کپسول های مختلف برای مصارف صنعتی ، آزمایشگاهی و تم های بادکنک می باشد .

چرا هلیوم برای جهان اهمیت دارد؟

برای درک اهمیت گاز هلیوم برای جهان ، کمک می کند تا در مورد خصوصیات این عنصر اطلاعات بیشتری کسب کنید. علاوه بر این ، آموختن در مورد تاریخچه و چگونگی ویژگی عرضه آن در جنبه های زندگی مدرن بسیار مهم است.

گاز هلیوم ، کاربردها و مصارف و خطرات
گاز هلیوم ، کاربردها و مصارف و خطرات
گاز هلیوم ، کاربردها و مصارف و خطرات
گاز هلیوم ، کاربردها و مصارف
گاز هلیوم ، کاربردها و مصارف و خطرات

هلیوم عنصری است که به شکل گاز وجود دارد. نماد اتمی آن “او” است و عدد اتمی آن در جدول تناوبی 2 است. نقطه ذوب هلیوم پایین ترین عنصر است و نقطه جوش آن -452 درجه فارنهایت است. فقط هلیوم می تواند مایع باقی بماند حتی اگر دمای آن پایین بیاید. این تنها با فشار شدید تحکیم می یابد. این خاصیت باعث می شود که هلیوم برای برخی فناوریهای جدیدتر مانند مواد ابررسانا ضروری باشد.

کاربرد استفاده از هلیوم چیست؟

کاربردهای زیادی از هلیوم وجود دارد. البته از آن برای پر کردن بادکنک های مهمانی استفاده می شود که کودکان و بزرگسالان را در سراسر جهان خوشحال می کند. هلیوم پس از اینکه هیدروژن بسیار واکنش پذیر بود ، هیدروژن را در کشتی های هوایی جایگزین کرد. هلیوم برای پزشکی ، تحقیقات علمی ، جوش قوس الکتریکی ، تبرید ، گاز برای هواپیما ، خنک کننده برای راکتورهای هسته ای ، تحقیقات کرایوژنیک و تشخیص نشت گاز استفاده می شود. از آنجا که از نظر خاصیت خنک کننده بودن آن به دلیل نزدیکی نقطه جوش به صفر مطلق می باشد ، مورد استفاده قرار می گیرد. این باعث می شود که برای استفاده در ابررساناها جذاب باشد. هلیوم همچنین برای فشار موشک و سایر فضاپیماها استفاده می شود. همچنین از آن به عنوان ماده انتقال حرارت استفاده می شود.

در پزشکی ، گاهی اوقات هلیوم برای کمک به بیماران دارای مشکلات ریه مانند انسداد مجاری هوایی ، آسم و COPD استفاده می شود. هلیوم نفوذ بهتر گاز به آلوئولهای دیستال در ریه ها را انجام می دهد ، بنابراین در صورت لزوم از نظر پزشکی از تهویه ریه استفاده می شود. هلیوم همچنین برای آزمایش عملکرد ریوی استفاده می شود. هلیوم همچنین به جای مونوکسید کربن در برخی از جراحی های لاپاروسکوپی استفاده می شود. گاهی اوقات هلیوم به عنوان برچسب برای تصویربرداری استفاده می شود. بعضی اوقات هلیوم برای جراحی قلب باز استفاده می شود ، با اکسیژن مخلوط می شود و به عنوان غبار برای ریه ها استفاده می شود. هلیوم همچنین برای خنک کردن آهنرباهای ابررسانا در اسکنرهای MRI استفاده می شود. مانیتورهای پرتوی از هلیوم نیز استفاده می کنند.

آیا می دانید هلیوم برای غواصان مهم است؟ هلیوم جایگزین نیتروژن در مخلوط های گازی غواصی می شود ، به طوری که غواصان می توانند بدون اثرات منفی سیستم عصبی مرکزی به زیر آب عمیق تر شوند. بدون این مخلوط ، غواصان می توانند تحت تأثیر شرایطی تحت عنوان خم شدن از اثرات فشار رنج ببرند.

کاربردهای علمی بیشماری از هلیوم وجود دارد. برخورد دهنده بزرگ Hadron از هلیوم برای اهداف خنک کننده استفاده می کند. هلیوم برای کشف بوزون هیگز ، یک پیشرفت بزرگ در فیزیک مورد استفاده قرار گرفت. در طیف سنج های رزونانس مغناطیسی هسته ای استفاده می شود. ابررساناها فقط درصورتی که در اثر گرمای شدید هلیوم احاطه شده باشند می توانند کار کنند و هلیوم در صنعت فضایی برای خنک کردن وسایل ماهواره ای و مبرد سوخت برای فضاپیماها مورد استفاده قرار گرفته است.هواشناسی برای مشاهده مشاهدات هوا از بادکنکهای پر از هلیوم استفاده می کند. میکروسکوپ های الکترونی روبشی گاهی اوقات از هلیوم برای وضوح تصویر بهتر استفاده می کنند.

هلیوم همچنین نقش مهمی در ایمنی خودرو دارد. در صورت سقوط وسیله نقلیه از آن برای پر کردن کیسه های هوا استفاده می شود.

هلیوم به صورت مایع ذخیره و ارسال می شود و بسیار سرد است.عدم واکنش پذیری آن ، آن را برای محیط های محافظ ایده آل می کند. هرگز به طور مستقیم هلیوم را کنترل نکنید. آنقدر فوق العاده سرد است که می تواند باعث سرمازدگی خطرناک شود.

نقش هلیوم در زندگی روزمره

می توانید هلیوم مورد استفاده در زندگی روزمره را به اشکال مختلف پیدا کنید. این ماده به عنوان یک عامل بالابر ، در بالن های مهمانی ، در مخلوط های غواصی و الیاف نوری استفاده می شود. جوشکارها برای جوشکاری قوسها در ساخت و ساز از هلیوم استفاده می کنند. پزشکان و جراحان از هلیوم برای کمک به بیماران دارای مراحل ریه و قلب استفاده می کنند. وقتی به فروشگاه بقالی فروشی می روید و مواد غذایی شما اسکن می شوند ، به احتمال زیاد لیزرهای هلیوم نئون را مشاهده می کنید.اگر تا به حال یک سرنشین دریانوردی را مشاهده می کنید ، می توانید مطمئن باشید که آن توسط هلیوم در بالا نگه داشته شده است. ببینید آیا می توانید در حین روز خود استفاده از هلیوم را در زندگی روزمره مشاهده کنید.

آیا هلیوم یک گاز انفجاری است ؟

هلیوم یک گاز انفجاری نیست. به عنوان غیر قابل کنترل طبقه بندی می شود ، به این معنی که هلیوم نمی تواند سوزاند. از نظر مایع بسیار سرد است ، به حدی سرد که گازهای دیگر را منجمد می کند. اما اگر ظرف آن در معرض گرما باشد ، خود ظرف می تواند پشت سر بگذارد. هلیوم مایع می تواند هنگام قرار دادن در آب به شدت جوش بخورد ، و این می تواند فشار زیادی را در داخل ظروف ایجاد کند ، خطر این را که منفجر شدن ظروف از فشار باشد ، افزایش می دهد. اما به خودی خود ، هلیوم منفجر نخواهد شد.

پیامدهای استنشاق هلیوم چیست؟

ممکن است صدای طنزآمیز کسی را که در حدی از هلیوم در حال باد در حال تنفس است ، شنیده باشید. تنفس هلیوم قوت صدای انسان را تغییر می دهد ، و آن را بسیار بالاتر ، لرزان و کارتونی می کند. مشکلی که در این کار وجود دارد این است که وقتی از بالون در هلیوم نفس می کشید ، در هوا نفس نمی کشید. بدن باید برای عملکرد صحیح هوا تنفس کند و در جایی که در مغز و بدن مورد نیاز است ، اکسیژن دریافت کند. حتی تنفس به مقدار کمی هلیوم می تواند باعث سرگیجه شود. اما همچنین می تواند باعث از بین رفتن هوشیاری و ایجاد خفگی شود. تنفس مداوم هلیوم حتی می تواند منجر به مرگ ناشی از اکسیشی شود ، این به معنای گرسنگی اکسیژن از بدن است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]