گاز های ترکیبی شامل گاز های خالص می باشند و گروه گسترده و متنوعی از محصولات را تشکیل می دهند و برای استفاده در صنایع خاص تولید می شوند. از جمله خواص این گاز ها این است که آنها با یکدیگر مخلوط و ترکیب می شوند و محصول مناسبی را تشکیل می دهند. در صورتی که بخواهیم گاز ها را با یکدیگر ترکیب کنیم باید میزان و درصد گازهای ترکیبی مشخص شود و در صورتی که کاملا استاندارد و بی خطر باشد، گازها با یکدیگر مخلوط می شوند و درون کپسول های مخصوص قرار می گیرند. گاز های ترکیبی بدلیل خواص و ویژگی های مفید و مناسبی که دارند در صنعت و تجارت مورد استقبال ویژه ای قرار گرفته اند.

این گازها می تواند از ترکیب دو یا چند عنصر تشکیل شده باشد که با نسبت های مختلف و معین و با دقت بالا برای مصارف گوناگون تولید می شود. از این رو مخلوط های گازی به عنوان گازهای مرجع برای کالیبراسیون و در تجهیزات آزمایشگاهی مثل کروماتوگرافی گازی، کوانتومتر، لیزرها و آنالایزرهای مختلف استفاده می شود. دقت در میزان عناصر ترکیبی در این نوع گازها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مخلوط های گازی به دو صورت درصدی و ppm و با استفاده از روش گراویمتری (وزنی) در سایزهای مختلف سیلندر تولید می گردد.

موارد استفاده از گاز های ترکیبی:

از گاز های ترکیبی در مواد غذایی، برای تاخیر در خراب شدن مواد غذایی بسته بندی شده، بجای استفاده از هوا، از مخلوط گاز یا همان گاز ترکیبی در بسته بندی ها بعنوان محافظ برای مواذ غذایی استفاده می شود.

از گازهای ترکیبی مختلف برای بهبود ویژگی بسیاری از نوشیدنی ها از جمله نوشابه و دلستر استفاده می شود.

از گاز های ترکیبی، برای جوشکاری و برش و همچنین پردازش لیزر در طیف گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

بطور کلی گازهای ترکیبی در خودروسازی، کارخانجات تولید ابزارآلات دقیق، میکروب شناسی، پتروشیمی، پالایشگاه های نفت و گاز، تجهیزات پزشکی، پلیمرسازی، آزمایشگاه، غواصی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد های مهم گاز های ترکیبی:

گازهای ترکیبی به عنوان آنالیزکننده آلاینده های هوا: ترکیبی از گاز نیتروژن و اکسید آن می باشد که آلاینده ها و ذرات آلوده ی معلق در هوا را تجزیه و تحلیل میکند.

گاز ترکیبی هیدروژن در دی اکسید کربن: این گاز از هیدروژن و دی اکسید کربن است که برای انجام تحقیقات و آزمایش های متعدد در آزمایشگاه ها استفاده می شود.

گاز ترکیبی co2 در نیتروژن: این نوع از گاز  به منظور کالیبره کردن ابزار آلات دقیق مورد استفاده قرار می گیرد هم چنین در مواردی مثل کروماتوگرافی، کنترل کیفیت محصولات تولیدی و پژوهش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کروماتوگرافی گازیزز جهت جداسازی و اندازه گیری اجزای فرار و جداسازی و خالص سازی مواد کاربرد دارد و از آن در صنایع داروسازی و پتروشیمی و آزمایشی استفاده می شود  و آنالیز کردن ترکیبات با نقطه جوش پایین را انجام می دهد.

گاز ترکیبی  اکسیژن در آرگون: از این گاز در کالیبراسیون ابزار دقیق به منظور کنترل کیفی کارخانجات و آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد.

گاز ترکیبی برای کنترل نشتی: این گاز ترکیبی از دی اکسید کربن و هیدروژن است که در آن از نیتروژن به عنوان گاز بالانس استفاده شده است. از این نوع محصول برای تست و کنترل نشتی در پشتیبانی ابزارآلات تازه تولید شده استفاده می شود.

در این نوع گاز ترکیبی که برای کنترل نشتی می باشد و از گاز نیتروژن به عنوان بالانس استفاده شده است می تواند شامل سولفید هیدروژن، متان، هیدروژن، منوکسید کربن، آمونیاک، نیتریک اکساید، اکسید نیتروژن، سولفید اکسیژن، دی اکسید کربن، اکسیژن و دیگر گازها می باشد. تمامی گاز هایی که معرفی شد علاوه بر بالانس بودن آنها، از انواع  کالیبراسیون  هم می باشند.

گازهای متان و هیدروژن از جمله گازهای کالیبراسیون می باشند که خطر آتش سوزی آنها در کمترین حد می باشد.

اهداف کالبره کردن گازها:

قابلیت ردیابی دستگاه به استاندارد های مرجع

تعیین صحت مقدار خوانده شده از دستگاه

کسب اطمینان از موارد خوانده شده از دستگاه

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]