گاز نیتروژن و کاربرد آن

گاز نیتروژن و کاربرد آن .یک گاز صنعتی است که با تقطیر کسری هوا مایع یا به وسیله مکانیکی با استفاده از هوای گازی( غشای اسمز معکوس تحت فشار یا جذب نوسان فشار ) تولید می شود. ژنراتورهای گاز نیتروژن با استفاده از غشاها یا جذب نوسان فشار (PSA) معمولاً از نظر مصرف نیتروژن فله ای از لحاظ اقتصادی و انرژی بیشتری دارند. گاز ازت تجاری غالباً محصول جانبی فرایند هوا برای غلظت صنعتی اکسیژن برای تولید فولاد و اهداف دیگر است. هنگامی که در سیلندرها فشرده می شود ، اغلب آن را OFN (نیتروژن بدون اکسیژن) می نامند.  نیتروژن با درجه تجاری در حال حاضر حاوی حداکثر 20 پی پی ام اکسیژن است ، و نمرات ویژه تمیز شده حاوی حداکثر 2 ppm اکسیژن و 10 ppm آرگون نیز موجود است.  

در یک آزمایشگاه شیمیایی ، با استفاده از محلول آبی کلرید آمونیوم با نیترات سدیم تهیه می شود . NH4Cl + NaNO2 → N2 + NaCl + 2H 2 O

مقادیر کمی ناخالصی های NO و HNO3 نیز در این واکنش شکل می گیرند. ناخالصی ها را می توان با عبور گاز از طریق اسید سولفوریک آبی حاوی دی کرومات پتاسیم از بین برد . با تجزیه حرارتی از باریوم آزید یا سدیم آزید می توان ازت بسیار خالص تهیه کرد.

کاربرد نیتروژن

گاز نیتروژن و کاربرد آن .کاربرد ترکیبات گاز ازت به دلیل وسعت زیاد این کلاس بسیار گسترده است:

از این رو ، فقط کاربردهای نیتروژن خالص در اینجا مورد توجه قرار خواهد گرفت. دو سوم ازت تولید شده توسط صنعت به عنوان گاز و یک سوم باقی مانده به عنوان مایع فروخته می شود. این گاز اکثرا به عنوان یک فضای بی اثر استفاده می شود هر وقت اکسیژن موجود در هوا باعث ایجاد آتش سوزی ، انفجار و یا اکسید کننده شود. برخی از نمونه ها عبارتند از: 

  • به عنوان یک اتمسفر اصلاح شده ، خالص یا مخلوط شده با دی اکسید کربن ،
  • برای از بین بردن نیتروژنات و حفظ طراوت غذاهای بسته بندی شده یا فله ای
  • (با تاخیر در سستی و سایر اشکال آسیب اکسیداتیو ). نیتروژن خالص به عنوان افزودنی مواد غذایی در اتحادیه اروپا با شماره E E941 مشخص شده است.  
  • در لامپ های رشته ای به عنوان جایگزین ارزان قیمت آرگون .  
  • در اعدام زندانیان به عنوان جایگزینی برای تزریق کشنده.  
  • در سیستم های سرکوب آتش برای تجهیزات فناوری اطلاعات (IT) .
  • گاز ازت در ساخت استیل ضد زنگ .
  • در مورد سخت شدن فولاد با استفاده از نیترید .
  • در برخی از سیستم های سوخت هواپیما برای کاهش خطر آتش سوزی (به سیستم بی اثر مراجعه کنید).  
  • برای باد کردن لاستیک اتومبیل و هواپیما ، مشکلات ناشی از رطوبت و اکسیژن در هوای طبیعی کاهش می دهد.  

از نیتروژن معمولاً هنگام تهیه نمونه در آنالیز شیمیایی استفاده می شود. برای تمرکز و کاهش حجم نمونه های مایع استفاده می شود. هدایت یک جریان فشرده از گاز نیتروژن عمود بر سطح مایع باعث می شود که محلول در هنگام خارج شدن از حلال (ها) و حلال غیر تبخیر شده ، تبخیر شود.  

گاز ازت می توان بعنوان جایگزین یا در ترکیب با دی اکسید کربن برای تحت فشار قرار دادن قوطی های برخی از آبجوها ،

بویژه ماسه سنگ و مادون بریتانیا ، به دلیل حباب های کوچکتر تولید شده ، استفاده کرد و همین امر باعث می شود

آبجو توزیع شده صاف و سرعتی تر شود.  یک کپسول نیتروژن حساس به فشار که معمولاً به عنوان ” ویجت ” شناخته می شود ، اجازه می دهد آبجوهای پر ازیت ازت در قوطی و بطری ها بسته بندی شوند.  مخازن نیتروژن همچنین جایگزین دی اکسید کربن به عنوان منبع اصلی انرژی برای اسلحه های پینت بال هستند . نیتروژن باید در فشار بیشتری نسبت به CO 2 نگه داشته شود و مخازن N 2 سنگین تر و گران تر شود.   بنزین نیتروژن به گاز بی اثر برای آسفسیکسیشن گاز بی اثر تبدیل شده است و به عنوان جایگزینی برای تزریق کشنده در اوکلاهما مورد بررسی قرار می گیرد . گاز نیتروژن ، که از تجزیه آمید سدیم تشکیل شده است ، برای تورم کیسه های هوا استفاده می شود .  

جوشکاری با گاز ازت

گاز نیتروژن و کاربرد آن .نیتروژن (N2) یک گاز دیاتومیک است که 78٪ از جو زمین را تشکیل می دهد. نیتروژن بی رنگ ، بی بو ، بی مزه و غیر سمی است به عنوان یک گاز غیر قابل اشتعال در دمای و فشارهای جوی وجود دارد. از نیتروژن بعنوان گاز پاکسازی با جوشکاری لوله استیل استفاده می شود. ازت می تواند برش پلاسما ، پردازش مواد غذایی ، عملیات حرارتی را تقویت کند. افزودنی های کوچک در گازهای محافظ مبتنی بر آرگون می تواند برای جوشکاری فولاد ضد زنگ توسط فرآیند جوشکاری قوس فلزی گازی (GMAW یا MIG) استفاده شود.

تولید گاز نیتروژن در خانه

گاز نیتروژن و کاربرد آن .هرگز نیتروژن کاملاً خالص ندارید ، همیشه بعضی از اجزای دیگر در آنجا وجود دارند ،

اما ما می توانیم بیش از 99٪ خلوص را بدست آوریم. برنامه های مختلف نیاز به خلوص های مختلف دارند ، بنابراین ما آن را بر اساس الزامات هدف قرار می دهیم.

در مورد چگونگی حذف سایر موارد ، می توانم شما را در کل فرآیند جداسازی هوای صنعتی قدم بزنم ، اما خلاصه این است که هوا را فشرده می کنیم ، آنقدر سرد می شویم که آن را به مایع تبدیل کند ، سپس آن را از طریق چند ستون تقطیر اجرا کنیم. . ما در واقع به نیتروژن خالص ، اکسیژن خالص و در حال حاضر ما معمولاً آرگون را جدا می کنیم. همه اینها محصولاتی هستند که کاربرد دارند

گاز نیتروژن برای لاستیک

گاز نیتروژن و کاربرد آن .دلیل واقعی: به مشتری کمک کنید تا پول بیشتری بپردازد

مولکولهای موجود در نیتروژن فشرده تر هستند ، بنابراین فضای کمتری برای انبساط / انقباض وجود دارد که تغییرات گرم و سرد را تحمل می کند.
همچنین نیتروژن از نظر جسمی از اکسیژن و برخی گازهای دیگر بزرگتر است و بنابراین مولکولهای آن برای فرار از آن نیاز به شکاف بیشتری در رشته های لاستیک دارند.

بنابراین لاستیک های پر ازت با رعایت نادرست از لاستیک های سنتی پر هوای هوا ، به درستی باد می شوند.

اکنون تفاوت عملکرد بین لاستیک پر از نیتروژن و تایرهای پر از هوا چیست: ZERO.
تمام مزایای مسافت پیموده شده / عملکرد لاستیکهای پر ازت از این فرض است که تایرهای پر شده از هوا زیر تورم است.بنابراین اگر لاستیک های پر از هوای خود را به درستی متورم نگه دارید هیچ تفاوتی نخواهید داشت.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]