هگزا فلوراید گوگرد یا SF6

هگزا فلوراید گوگرد یا SF6 همانطور که معمولاً از آن نام برده می شود ، یک گاز سنگین ، بی اثر ، غیر سمی و غیر قابل احتراق است.

بنزین بدون آلودگی و غیر قابل اشتعال در دمای جو ، هگزا فلوراید گوگرد در واقع یکی از پایدارترین مواد شیمیایی گازی است.

مصارف اصلی آن به عنوان یک وسیله عایق در سیستم های انتقال برق و دستگاه های توزیع برق ، ساختن یک پوشش بی اثر یا به سادگی برای جابجایی مخلوط های گازی در ذوب فلزات است.

بنزین بدون آلودگی و غیر قابل اشتعال در دمای اتمسفر ، با وزن مولکولی 146.06 ، چگالی بنزین SF6 برابر 6.139 گرم در لیتر (20 درجه سانتیگراد) و تقریباً پنج برابر بیشتر از هوا (29/1/1 گرم در لیتر) است .

این یکی از پایدارترین مواد شیمیایی گازی است و بی تحرکی مشابه گاز نیتروژن است. با داشتن عایق الکتریکی عالی و ظرفیت قوس الکتریکی عالی ، گاز هگزا فلوراید گوگرد به طور گسترده ای در زمینه های الکترونیک ، لیزر ، پزشکی ، هواشناسی ، انجماد ، آتش نشانی ، شیمیایی ، نظامی ، هواپیمایی ، فضا ، متالورژی غیر آهنی و تحقیقات فیزیکی مورد استفاده قرار گرفته است.

تاریخ مختصر

تولید صنعتی SF6 در سال 1953 در ایالات متحده آغاز شد ، و با تحریک بازار کلیدهای برقی با عایق گاز تحریک شد. معرفی آن امکان جایگزینی روغن های قابل اشتعال و استفاده از تجهیزات الکتریکی فشرده تر ، به ویژه در مناطق شهری را فراهم کرد.

تقریباً در همین زمان ، مطالعات مربوط به کاربرد SF6 در اتحاد جماهیر شوروی سابق آغاز شد. از این دوره و تاکنون ، تولید SF6 با افزایش این رشد در ابتدای دهه 1970 به طور مداوم در حال رشد است – دوره ای از معرفی گسترده ای از سوئیچ های ولتاژ بالا با ولتاژ بالا و سایر تجهیزات الکتریکی.

SF6 در صنعت برق به عنوان یک رسانه دی الکتریک گازی برای قطع کننده های ولتاژ بالا (عموماً 40 KV و بالاتر) ، چرخ دنده های سوئیچ و سایر تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب جایگزین مدار شکن های پر از روغن (OCBs) می شود.

بنزین SF6 تحت فشار به عنوان عایق در تابلو عایق بندی گاز (GIS) مورد استفاده قرار می گیرد زیرا از مقاومت دی الکتریک بسیار بالاتری نسبت به هوا یا ازت خشک برخوردار است و اطمینان از کاهش قابل توجه اندازه دنده های الکتریکی امکان پذیر است.

برنامه های کاربردی

SF6 در مناطق زیر کاربرد دارد ، اگرچه برخی از این مناطق در حال حاضر تحت پوشش سایر گازها قرار دارند:

* تولید تجهیزات الکتریکی (برنامه های کاربردی (استفاده از تجهیزات برقی – پر کردن مجدد ، جبران نشت ، تصادفات ؛ استفاده در شتاب دهنده ها برای اهداف علمی یا نظامی)

* کاربردهای خاصیت ادیاباتیک ، به ویژه در توپ های تنیس ، کف کفش و لاستیک های کامیون.

* صنعت الکترونیک – SF6 توسط صنعت نیمه هادی برای حفر پلاسما قبل از رسوب شیمیایی بخار (CVD) استفاده می شود.

و نزولی …
علاوه بر این ، SF6 یک گاز گلخانه ای بسیار قوی است. این پتانسیل گرمایش جهانی (GWP) 23.900 برابر بیشتر از CO2 و عمر جوی 3200 سال دارد.

اخیراً در سال 2002 ، صنعت 600 تن SF6 متریک را وارد جو کرد – معادل 3،103،896 اتومبیل مسافری که به مدت یک سال رانده می شوند ، یا سوزاندن 72.866 راه آهن زغال سنگ.

 هگزا فلوراید گوگرد یاSF6همچنین محصولی است که شمشیر دو لبه را نشان می دهد. برای انتقال ایمن انرژی الکتریکی ضروری است ، اما به دلیل پتانسیل گرم شدن کره زمین ، در صورت استفاده بی دقتی یک مشکل طولانی مدت را نشان می دهد.

از طریق آگاهی بیشتر و تکنیک های بهبود یافته مدیریت گاز ، صنایع کاربر نه تنها می توانند میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهند بلکه در این روند نیز صرفه جویی می کنند.

ذخیره سازی و ایمنی

 هگزا فلوراید گوگرد یا  SF6یک گاز فشرده غیر قابل اشتعال است که در استوانه های تحت فشار بخار خود 310.2 PSIA در 21.1 درجه سانتیگراد بسته بندی می شود.

در صورت کاهش غلظت کاهش غلظت اکسیژن زیر 5/19 درصد کاهش فشار خون در بدن وجود دارد ، در حالی که قرار گرفتن در معرض این حد می تواند باعث سرگیجه و کاهش هویت روانی شود.

قرار گرفتن در معرض اتمسفرهای حاوی کمتر از 12٪ اکسیژن باعث بیهوش شدن و بدون هشدار و آنقدر سریع می شود که افراد نمی توانند به خودشان کمک کنند.

استفاده پزشکی sf6

 برای تهیه تامپوناد یا پلاگین سوراخ شبکیه در عملیات تعمیر جداشدگی شبکیه به شکل حباب گاز استفاده می شود. در محفظه زجاجیه بی اثر است و در ابتدا حجم آن در 36 ساعت قبل از جذب در خون در 10 تا 14 روز دو برابر می شود.

sf6 به عنوان ماده حاجب برای تصویربرداری از سونوگرافی استفاده می شود. میکروبول های هگزافلورید گوگرد از طریق تزریق به یک ورید محیطی در محلول اداره می شوند. این میکروب ها باعث افزایش دید رگ های خونی به سونوگرافی می شوند. این نرم افزار برای بررسی عروق تومورها استفاده شده است.   3 تا 8 دقیقه در خون قابل مشاهده است و توسط ریه ها منقضی می شود.

گازهای گلخانه ای

هگزا فلوراید گوگرد یا SF6 قویترین گاز گلخانه ای است که ارزیابی کرده است ، و دارای پتانسیل گرمایش جهانی 23.900 برابر بیشتر از CO است.
2 در مقایسه با یک دوره 100 ساله. اندازه گیری SF 6 نشان می دهد که میانگین جهانی اختلاط آن با حدود 0.2 پوند ( قسمت در تریلیون ) در سال به بیش از 9 پوند از فوریه 2018 افزایش یافته است.هگزافلوئورید گوگرد نیز بسیار طولانی مدت است ، بی اثر است. در تروپوسفر و استراتوسفر و طول عمر جوی 800-3200 سال تخمین زده شده است . sf6
6 بسیار پایدار است (برای کشورهایی که میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را به UNFCCC گزارش می دهند ، یک GWP 23.900 برای SF6
6 در سومین کنفرانس طرفین پیشنهاد شد: GWP که در پروتکل کیوتو استفاده می شود ).   میانگین غلظت SF6 جهانی در طی دهه های 1980 و 1990 حدود هفت درصد در سال افزایش یافته است ، بیشتر به دلیل استفاده از آن در صنعت تولید منیزیم ، و توسط شرکت های برق و تولید کنندگان لوازم الکترونیکی. با توجه به مقادیر کمی SF 6 که در مقایسه با دی اکسید کربن آزاد شده است ، سهم کلی آن در گرم شدن کره زمین کمتر از 0.2 درصد تخمین زده می شود

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]