سر پیک جوشکاری

سرپیک جوش ابزاری است که با استفاده از یک شعله، به قطعه جوش حرارت میدهد تا فلز قرمز  رنگ شود و  زمانی که فلز به دمای مورد نظررسید،اکسیژن از دهانه ی سرپیک با فشردن یک کلید دستی به فلزات  حرارت دیده میرسد  و در این هنگام یک واکنش شیمیایی بین فلزات حرارت دیده و اکسیژن برقرار شده در نتیجه فلز اکسید می گردد.فرایند اکسیداسیون پایداری فرایند جوش را افزایش میدهد.پس تا اینجا متوجه شدیم که سرپیک جوش وسیله ای است که برای جوش دادن برخی از مواد از جمله فلزات، مورد استفاده قرار می گیرد.پس وظیفه  مشعل جوش تنها حرارت رسانی ب فلز برای شروع جوشکاری است و حرارت مازاد بر این مقدار هنگامی که فلز مشتعل شده است، تامین میشود.

سرپیک جوش هواگاز

نوع دیگری از سرپیک های جوش،سرپیک جوش هواگاز است. دراین سرپیک از سوخت گاز توامان با اکسیژن برای جوشکاری استفاده میگردد.در این شیوه یک مشعل جوش برای جوشکاری فلزات مورد استفاده قرار میگیرد.دستگاه جوش هواگاز دارای انواع شعله های مختلف میباشد که عبارتند از:

  • شعله با گاز زیاد
  • شعله خنثی
  • شعله ای ک میزان اکسیژن از گاز بیشتر بوده یا به عبارت دیگر شعله اکساینده

چه گاز هایی  با چه ویژگی هایی در جوش های هواگاز مورد استفاده قرار میگیرد؟

گاز هایی با دما و سرعت احتراق بالا،همچنین این گاز ها باید بتوانند انرژی تولیدی بالایی را حاصل کرده و تاثیر مخرب کمی برروی قطعه جوش بگذارند.باید توجه داشت تهیه گاز انتخابی در جوشکاری هواگاز باید ساده بوده و با پایین ترین قیمت حاصل شود.

پیشنهاد ما گاز استیلن مابین همه ی گازهاست زیرا این گاز ویژگی های فوق را دارا و بیشترین استفاده را در جوشکاری هواگاز دارد.سرپیک های جوشکاری از سوپاپ ها برای تنظیم گاز استیلن و اکسیژن استفاده میکنند.

سرپیک های جوش به چه انواعی تقسیم بندی میشوند؟

1) سرپیک جوشکاری اکسیژن و گاز استیلن

2) سرپیک جوشکاری اکسیژن و گاز پروپان

3) سرپیک جوشکاری اکسیژن و گاز بوتان

4) سرپیک جوشکاری اکسیژن و گاز هیدروژن

دلیل استفاده از گاز اکسیژن در جوشکاری چیست و چرا تنها از هوا برای احتراق استفاده نمی شود؟

تمام مواد موجود برای  وارد شدن به واکنش سوخت،احتیاج به وجود گاز اکسیژن دارند.نکته این جااست که گاز نیتروژن وارد سوخت نمیگردد بلکه نیتروژن مقداری از حرارت موجود در سوختن مواد را جذب میکند و باعث کاهش درجه حرارت شعله میگردد.بناباین در عملیات جوشکاری، گاز اکسیژن را بطور خالص مورد استفاده قرار میگیرند.

اندازه های مختلف سرپیک ها

سرپیک های جوشکاری دارای سایز های متفاوتی هستند، انتخاب سایز بستگی به این دارد که چه قطعه ای باید مورد جوشکاری قرار گرفته یا میزان حرارت مورد نظر چه قدر باشد،بنابراین در مشعل های جوشکاری باید سرپیک های جوش قابل تعویض باشند تا اهداف مختلف جوشکاری تامین گردد.برای مثال سرپیک جوشکاری مخروطی بلند برای فلزاتی با قطرهای متفاوت مناسب است.

برند های سرپیک جوش

سرپیک های جوشکاری از جنس های مختلف و در برند های متفاوتی تولید میشوند اگر بخواهیم چند نوع از این برند هارا نام ببریم باید به سرپیک جوش زینسر،لگور،موریس تایوان،چینی اشاره کرد.

هشدار ها ودستور العمل ها برای استفاده از سرپیک 

قبل از استفاده از سرپیک  دهانه آن را ببرسی کنید و در صورت مسدودی آن را توسط یک سیم مناسب تمیز نمایید.درصورت نشتی سرپیک جوش قبل از استفاده از آن اتصالات نوک مشعل بررسی گردد.باید بدانیم از مشعل معیوب نباید استفاده کرد.کابل های مورد استفاده در سرپیک های جوش باید کاملا عایق بندی و منعطف باشند تا مشکلی در حین استفاده از آن برای جوشکار بوجود نیاید.

در دستورالعمل های استفاده از سرپیک های جوشکاری یک جدول راهنما در خصوص استاندارد گاز فشار خروجی توسط سازنده تهیه و تنظیم و در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد باید توجه داشت همواره قبل از استفاده از سرپیک  عملکرد آن با توجه به جدول مذکور بازرسی شود.

به نکته ای که باید در هنگام خرید سرپیک ها ی جوشکاری  باید توجه شودجنس لوله و نازل  میباشد.انتخاب لوله برنجی با نازل مسی با توجه به مقاومت بالای آنها در مقابل حرارت سبب افزایش طول عمر سرپیک و دستگاه جوشکاری میشود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]