رگلاتور آب که اغلب در آب گرمکن های دیواری گازی یا پکیج ها کاربرد دارد، از جنس برنج است و وزن تقریبی آن 720 گرم است. این قطعه سه نقش عملکردی مهم در آبگرمکن های دیواری دارد. نقش اول آن این است که با عبور آب از داخل رگلاتور مسیر گذر گاز باز شده ، و سبب روشن شدن آبگرمکن می شود. نقش دوم رگلاتور آب در آبگرمکن ها تنظیم دبی آب است. و سرانجام نقش آخر آن تنظیم سوپاپ اطمینان در آب گرمکن با توجه به دبی آب می باشد. رگلاتور، خود از قسمت های متفاوتی تشکیل شده است مانند، شیر احتراق، ساقه ی سوپاپ آب، شیر تنظیم دما، پیچ تخلیه و …. در نظام نامه ی کیفیت شرکت تولیدی مورد بررسی، فرآیند آهنگری بدنه ی این محصول به همراه فرآیند ریخته گری تحت فشار قطعات آلمینومی آن به عنوان فرآیند خاص طبقه بندی شده اند( فرآیند های که کمبود ها و نواقص آن پس از استفاده مشخص می شود). مثلا در فرآیند های تحت فشار، سوراخ های هوایی (مک) تشکیل شده و در قطعاتی ( که ناقص به حساب می آیند) درجا بعد از تولید قابل مشاهده نمی باشند و فقط در زمان فرآیند ماشین کاری این سوراخ ها پیدا می شوند. در فرایند آهنگری گرم بدنه رگلاتور آب نیز شبیه این موقعیت وجود دارد. در این عملیات ابتدا مواد اولیه آهنگری حرارت می بینند در ادامه فرآیند آهنگری انجام شده و نهایتا قطعه کار سرد می شود. ایجاد تغییر در ساختمان متالوژیکی بر ماشین کاری فلز تاثیر گذار بوده و عیوبی مانند جوش سرد فقط هنگام ماشین کاری دیده می شوند.
در زمان فعلی به علل گفته شده، طرح هایی که برای بررسی و نمونه گیری از تولید نهایی به دلیل کنترل کیفیت عملیات های خاص انجام می شود، بعد از تولید محصولات بکار می آید، نتیجتا نیاز به بکارگیری ترفند های در جهت، تحت کنترل در آوردن عملیات تولید به شدت احساس می شود.
در مقالات مختلفی، عملیات های جهت بررسی کیفیت رگلاتور ها حین تولید پیشنهاد شده است که بررسی این عوامل از حوصله بحث خارج است. در ادامه به بررسی این محصول می پردازیم.

بررسی یک نمونه رگلاتور آب

یک نمونه رگلاتور آب در شکل زیر نشان داده شده است:

رگلاتور آب
رگلاتور آب

در بالا یک رگلاتور آب نشان داده شده است . وظیفه این رگلاتور تنظیم فشار آب بود و شما را در برابر فشار های بیش از حد آب محافظت می کند. همانطور که بیان شد این رگلاتو آب در اثر ریخته گری داغ تولید شده و جنس آن از برنج است. ویژگی مهم رگلاتور فوق، بدون سرب بودن آلیاژ آن بوده، زیرا در صورتی که در آلیاژ رگلاتور های آب، سرب وجود داشته باشد، می تواند سبب آلودگی آب شده و خطر آفرین باشد.
با استفاده از یک پیچ گوشتی می توانید فشار آب را به حالت دلخواه خود تنظیم کنید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که پیچ را در بالای رگولاتور قرار دهید. چرخاندن پیچ در جهت عقربه های ساعت باعث افزایش فشار آب می شود و چرخاندن آن خلاف جهت عقربه های ساعت باعث کاهش فشار آب می شود. در این حالت به شما امکان می دهد فشار آب خود را از 0 تا 160 psi تنظیم کنید.
یکی از کاربرد های مهم این محصول هنگامی است که لوله کشی آب در نزدیکی منبع شهری آب قرار گرفته است، در این هنگام باید از رگلاتور آب استفاده کرد زیرا فشار زیاد آب باعث ترکیدگی لوله می شود. رگلاتور های های آب می توانند فشار منبع آب شهر را به سطح یک فشار بی خطر تنظیم کنند. برای مثال رگلاتور آبی که در عکس نشان داده شده است می تواند بر روی خروجی 0 تا 160 پوند در هر مربع اینچ (PSI) تنظیم شود. بیشتر تولید کنندگان توصیه می کنند فشار آب شما در محدوده ایمنی psi 40-50 تنظیم شود. اگر فشار آب به محدوده psi 100 نزدیک باشد ، شما در معرض خطر خرابی سیستم لوله کشی گران قیمت خود هستید. بنابراین همواره فشار آب را در محدوده ای که سازندگان توصیه کرده اند نگه دارید.
همه رگلاتور های آب دارای قسمت نری و مادگی برای اتصال به لوله ها و شیلنگ ها هستند. که این امر رگلاتور ها را با همه منابع آب سازگار می کند. در قسمت مادگی این آن، یک واشر پلاستیکی استفاده شده تا از نشت جلوگیری شود، همچنین در این رگلاتورها، نوار تفلون برای آب بندی استفاده شده است.

منابع:
1- Niemistö, J. (2008). Sediment resuspension as a water quality regulator in lakes.‏
2- https://www.amazon.com/Regulator-Adjustable-Pressure-U-S-Solid/dp/B07171VDQR

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]