نازل co2 نقش اساسی در عملکرد جوشکاری دارد. داشتن نازل مناسب برای کار می تواند باعث کاهش عیوب جوش و اصلاح مجدد خرابی جوشکاری شود. در عین حال باعث افزایش عمر مواد مصرفی نیز می شود.
متأسفانه، مانند سایر مواد مصرفی برای جوشکاری MIG، جوشکار از اهمیت انتخاب نازل co2 مناسب غافل است. در هر کاربرد جوشکاری، شکل و سبک مناسب نازل co2، می تواند تأثیر قابل توجهی در کیفیت، بهره وری و هزینه عملکرد جوشکاری داشته باشد. دانستن نحوه نگهداری و مدیریت صحیح نازل ها همچنین می تواند به بهبود عملکرد آنها کمک کند.

انتخاب شکل صحیح نازل co2
اشکال مختلفی از نازل های co2 وجود دارد، از جمله نازل های مستقیم، شیارباریک و کوتاه یا بلند مخروطی. نازل های مستقیم قطر داخلی بیشتری دارند (مثلاً 3/4 اینچ)، اما همواره در دسترس هستند. اگر دسترسی بیشتر به اتصالات اهمیت داشته باشد، ممکن است نازل شیار باریک co2 گزینه بهتری باشد. این نازل ها به ویژه برای کاربرد های جوشکاری اتوماتیک مناسب هستند. قطر داخلی مشترک برای نازل شیار باریک، 1/2 اینچ است.
نازل های مخروطی کوتاه و بلند co2 نیز گزینه های متداول برای دسترسی خوب به اتصالات هستند. توجه داشته باشید که نازل های ضخیم و بلند معمولاً از قطر داخلی کمتری برخوردار بوده و ممکن است مواد جوش با سرعت بیشتری پراکنده شود. در صورت امکان، استفاده از نازل باریک و کوتاه می¬تواند به جلوگیری از بروز چنین مشکلی کمک کند.
هنگام انتخاب یک نازل co2، مهترین نکته انتخاب نازلی است که بهترین دسترسی مشترک را فراهم کند. همچنین ضروری است که محصول اجازه ورود جریان مناسب گاز را به سمت حوضچه جوش فراهم کند تا آلودگی ها را از بین ببرد. بهترین انتخاب استفاده از نازلی است که تا حد ممکن، امکان دسترسی به اتصالات جوش را فراهم آورد. انجام این کار به بالا بردن ایمنی جریان گاز محافظ کمک می کند. نازل های بزرگتر co2 نیز در مقایسه با نازل های که قطر داخلی شان کوچکتر است، کمتر مستعد به جمع آوری پاشش های مواد مذاب هستند.
در جدول زیر ملاحظاتی در خصوص نازل های جوشکاری CO2 اورده شده است.

برنامه جوشکاریملاحظات نازل CO2
جریان جوش–   هرچه جریان جوش بالاتر باشد ، اندازه سوراخ نازل ها باید بزرگتر باشد.
–   برای صرفه جویی در هزینه، استاندارد های نازل co2 را در جوشکاری های جریان پایین در نظر بگیرید.
حرارت بالا–   برای جوشکاری های با دمای بالا، از نازل co2 با جنس مس استفاده کنید.
–   نازل های برنجی co2 از مقاومت خوبی برخوردار هستند و میتوانند در جوشکاری با دمای متوسط و کم جایگزین نازل های co2 مسی شوند.
–   وقتی دما بالاتر از 450 درجه سانتیگراد باشد (840 درجه فارنهایت)، نازل-های برنجی نباید استفاده شود.
نام محصول–   قاعده کلی استفاده از نازل co2، جهت صرفه جویی حداکثری در مصرف گاز محافظ و به دست آوردن پوشش کافی گاز در فرآیند جوشکاری می باشد. با این حال، اگر دسترسی به جوش مشکل باشد، می توان از نازل کوتاه استفاده کرد.
–   انواع نازل ضخیم co2 یا شیار باریک نیز می توانند کمک کنند.
دسترسی محدود به جوش–   در صورت پیش بینی پاشش زیاد مواد مذاب (به عنوان مثال فلز پایه گالوانیزه ، یا سطح روغنی یا جوش اتصال کوتاه و غیره ) ، از نازل کوتاه با اندازه مته بزرگتر استفاده کنید.
–   در هنگام تولید پاشش زیاد نازل co2 برنجی نیز انتخاب خوبی است.
استفاده از پمپ تمیز کننده نازل–   برای دستیابی به بهترین نظافت، استفاده از پمپ رباتیک تمیز کننده نازل co2، پیشنهاد می شود.

انتخاب بهترین مواد
نازل های co2 به طور معمول در مدل های با وظایف سنگین یا استاندارد و در انواع مختلفی در دسترس هستند. نازل های وظیفه سنگین دیوارهای ضخیم تر، همچنین عایق های ضخیم تر دارند و برای استفاده در برنامه های مختلف از 400 تا 600 آمپر طراحی شده اند. این نازل ها به دلیل ساخت و سازه های سنگین تر، در برابر حرارت، بهتر از انواع استاندارد مقاومت می کنند. نازل های استاندارد دارای دیواره نازک تری هستند و برای کاربردهای 100 تا 300 آمپر بهتر می باشند. نازل های slip-on به سادگی در قسمت جلویی تفنگ MIG قرار می¬گیرند. این نازل های co2 در صنعت بسیار پرکاربرد هستند. توجه کنید، که در هنگام نصب نازل های slip-on ، مطمئن شوید که این نوع نازل ها به طور کامل روی سر نگهدارنده قرار گرفته باشند تا از محافظت در برابر نشت گاز که می تواند سبب کاهش کیفیت جوش شود جلوگیری کنند.
به طور معمول این محصول از برنج یا مس ساخته می شود، اگرچه نازل های دارای روکش کروم نیز موجود هستند. نازل های برنجی به خوبی در برابر پاشش مواد مذاب مقاومت می کنند و برای کاربردهای آمپراژ کمتر (100 تا 300 آمپر) مناسب هستند، در حالی که نازل های مس برای کاربردهای آمپر بالا (بالاتر از 300 آمپر) بهتر هستند.
برای کاربردهای آمپر بالا با خنک کنندگی آب، نازل هایی نیز وجود دارند، که مایع خنک کننده در اطراف آن گردش میکنند ، اما این نوع  بسیار گران تر هستند.
منابع:
https://www.tregaskiss.com/understanding-mig-welding-nozzles–p152407#.XX3jai4zZdg

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]