گاز استیلن چیست؟

گاز استیلن  یک ترکیب شیمیایی با فرمول C2H2 است و آن یک هیدروکربن بوده و ساده ترین آلکیل می باشد. از استیلن به عنوان منبع اسید اکرولیک برای تولید الیاف اکرولیک، عینک، رنگ،رزین و پلیمر استفاده می­ شود. گاز استیلن که به آن اتین هم گفته می شود ، جزء ساده ­ترین و شناخته ترین نوع از هیدروکربن است که دارای یک یا چند جفت اتم کربن می باشد که با پیوند های سه گانه از نوع آلکین ها مرتبط است. این گاز بی رنگ و ملتهب بوده و از آن در سوخت استفاده می شود . همچنین در ترکیب بسیاری از مواد شیمیایی از جمله مواد آلی و پلاستیک استیلن وجود دارد.

استیلن به هر شکلی ، جامد  یا مایع بسیار انفجاری است.از این رو در ساخت استیلن یا استفاده از ان برای تولید مواد شیمیایی یا سایر محولات باید دقت زیادی کرد، بنابراین باید سیلندرهای استیلن و تجهیزات مورد استفاده در طول تولید یا پردازش استیلن با دقت کنترل شوند.

استیلن در حالت خالص خود یک گاز بی رنگ با بوی مطبوع است اما وقتی که از کاربیت کلسیم تهیه می­شود معمولا حاوی اثری از فسفین است که باعث ایجا بوی نامطبوع مانند بوی سیر می گردد.

استیلن چگونه تولید می شود؟

استیلن با هر سه روش زیر تولید می شود:

1- از طریق واکنش آب با کاربیت کلسیم

2- با عبور هیدرو کربن از طریق قوس الکتریکی

3- با احتراق جزئی متان با هوا یا اکسیژن

ویژگی های گاز استیلن:

ویژگی اصلی استیلن سرعت سوختن آن است و دارای دو اتم کربن و دو اتم هیدروژن است، دو کربن آن به صورت سه گانه به یکدیگر متصل می شوند و این اتصال ناپایدار است و باعث می شود سریعتر از سایر گاز ها سوزانده و گرمای زیادی ایجاد کنند. به همین دلیل است که از آن برای برش مشعلاستفاده می شود. حلالیت نسبتا زیاد استیلن در آب، بستر مناسبی را  برای رشد باکتری ها ایجاد می کند.

اتم های هیدروژن موجود در استیلن را می توان با عناصر فلزی جایگزین کرد تا به این طریق، استیلیت ها تشکیل شود، به عنوا مثال: استیلیت های نقره، مس یا سدیم.احتراق استیلن مقدار زیادی گرما ایحاد می­کند و در مشعل های با طراحی مناسب، از جمله شعله­ی اکسی استیلن که دارای بالاترین دما می باشند (3300 درجه سانتی گراد) می توانند گاز های قابل احتراق را تولید کنند. تقریبا 20 درصد استیلن به دلیل دمای بالای شعله جهت، جوش کاری و برش گاز اکسی استیلن مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای سود آور و تجاری استیلن :

کارخانه جات استیلن را برای مقاصد مختلف صنعتی و تجاری تولید می کنند. گاز استیلن دارای خواصی است که آن را به عنوان یک گاز بسیار مفید تبدیل کرده است. استیلن عمدتا برای سنتز شیمیایی تولید می­شود و دومین کاربرد رایج آن، جوش و برش است. استیلن یک گاز طبیعی مهم است که مورد استفاده­های مختلف قرار می گیرد از جمله:

1- روشنایی قابل حمل

در اواخر دهه 1800، استیلن برای اولین بار به عنوان گازی برای روشن کردن لامپ قابل حمل که معروف به کاربیت یا لامپ گازی استیلن است استفاده شد. این لامپ ها در اتومبیل ها، خانه ها، دوچرخه ها و غیره استفاده می شود. همچنین توسط معدن چیان مورد استفاده گسترده قرار می گیرد. در بعضی موارد از استیلن برای روشنایی برخی از شهر ها استفاده می شد. در لامپ ها از کاربیت کلسیم و آب برای تولید استیلن استفاده می شود، برای کنترل میزان استیلن مورد استفاده، جریان استیلن با دقت کنترل می شود، میزان استیلن مورد استفاده تاثیر مستقیمی بر شدت نور دارد. بسیاری از شکارچیان یا غار نوردان هنوز هم از این لامپها برای فعالیت های زمینی استفاده می کنند.

2- جوشکاری ، برش و عملیات حرارتی :

گاز استیلن برای جوشکاری و برش استفاده می شود، فرآیند جوشکاری که در آن از استیلن استفاده می شود به عنوان سوخت اکسی یا برش گاز شناخته می شود. در بین سایر گاز ها استیلن به عنوان یک ماده مهم برای تسویه  فلزات و سایر مواد استفاده می گردد. استیلن در ساخت قطعات خودرو و همچنین ساخت سایر قطعات فلزی که ساختن آن ها احتیاج به دقت بالا دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

3- تولید مواد شیمیایی

سنتز شیمیایی کاربرد اصلی گاز استیلن است. گاز استیلن برای تولید چندین ترکیب غیر آلی استفاده می شود. از این ماده در سنتز ویتامین های خاصی مانند ویتامین A و E استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای تولید برخی از اجزاء عطر ها، حلال ها و غیره استفاده کرد. در مواد شیمیایی فوق ، میزان خلوص استیلن باید کاملا حفظ شود

4- در تولید پلاستیک پلی اتیلن

پلاستیک های پلی اتیلن، PVC و PVDF از اتیلن یا متان تولید می شوند که به نوبه خود از گاز استیلن گرفته می شوند. در فرآیند های تولید دیگر مواد  ، شامل ترکیب کردن این گاز با سایر مواد شیمیایی یا عناصری مانند کلر، اسید هیروکلریک و غیره برای تولید انواع مختلف پلاستیک مانند PVC و PVDF استفاده می شود. کاربرد این پلاستیک ها معمولا برای ساختن چندین محصول خانگی و تجاری است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]