گاز هلیوم با گرید های مختلف در کپسول های گاز هلیوم با گنجایش 50 لیتر از کشورهای مختلف وارد می شود. منظور از گرید بندی در گاز  هلیوم میزان ناخالصی در این گاز است . بنا بر میزان ناخالصی، گاز هلیوم در 4  گرید توزیع شده و در کپسول های گاز هلیوم ذخیره می شود. این گرید ها شامل هلیوم گرد4 ، 5 ، 5.5 و هلیوم گرید 6 می شود. همانطور که گفتیم گرید یک هلیوم به میزان ناخالصی آن بستگی دارد و هرچه گرید بالاتر رود ناخالصی کاهش می یابد . برا نمونه گرید هلیوم 5  برابر 10ppm است و هلیوم گیرد 6 دارای ناخالصی بسیار پایین  1ppm  می باشد.  همانطور که بیان شد  این گاز با گرید های مختلف در کپسول های 50 لیتری وارد می شوند و حمل نقل آنها در کپسول های کوچکتر صرفه اقتصادی ندارد. اما با توجه به نیاز افراد  کپسول های کوچکتر مانند کپسول 20 لیتری ،  10 لیتری و کمتر نیز شارژ هلیوم صورت می پزیرد.

فشار در  کپسول های گاز  هلیوم

میزان فشار گاز هلیوم در کپسول ها با سایز متفاوت ، مختلف است. برای مثال فشار گاز هلیوم در کپسول 50 لیتری برابر 200 بار است و در کپسول های 10 لیتری بین 130 تا 150 بار.  میدانیم یکی از کاربردهای مهم گاز هلیوم استفاده از آن در مراسمات جشن و شادی است. و برای بادکردن بادکنک ها از آن استفاده می شود. از آنجای که گاز هلیوم از اکسیژن سبکتر است، باد کردن بادکنک ها با گاز هلیوم سبب بالا ماندن بادکنک  می شود که این مقوله هلیوم را جذاب می کند. کپسولهای گاز هلیوم که برای مصارف جشن و شادی استفاده می شوند کپسول یک بار مصرف با گنجایش 2 لیتر می باشند فشار گاز هلیوم در این کپسول ها برابر 120 بار است. استفاده از آنها بسیار راحت بوده و دارای  یک سری برای پر کردن بادکنک ها می باشند.  در واقع برای استفاده از گاز هلیوم در این کپسول ها نیاز با رگلاتور گاز هلیوم است که در مقیاس های صنعتی و بادکنکی تولید می شود اما کپسول های دو لیتری نیاز به رگلاتور نداشته  و از یک سری برای پر کردن بادکنک ها بهره می برند.

 برخی از مصارف گاز هلیوم.

  1. یک گاز محافظ برای جوشکاری
  2. جو کوره در فرآیندهای عملیات حرارتی
  3. کرایوژنیک در ماشین آلات MRI و NMR
  4. یک گاز حامل در کروماتوگرافی گازی
  5. گاز بالابر برای بالن ها و هواپیماهای هوایی
  6. گاز مبرد در سیستم های خنک کننده

کاربرد صنعتی گاز هلیوم

ساخت و ساخت فلز

از خواص بی اثر هلیوم مانند تهیه دمای قوس ایده آل برای جوشکاری با هدایت گرمای بالا استفاده می شود. در فرآیندهای عملیات حرارتی ، هلیوم به جوهای کوره اضافه می شود تا قطعات قوی تر و بادوامتری تولید کند.

مراقبت های بهداشتی

هلیوم برای کار با ماشین آلات MRI و NMR ضروری است. به منظور ضبط تصاویر با وضوح بالا از اندام های داخلی و بافت ها ، این دستگاه ها از آهنرباهای ابررسانا که به هلیوم مایع احتیاج دارند برای رسیدن به دمای کرایوژنیک که در آن کار می کنند استفاده می کنند.

شیمی تجزیه

به عنوان گاز حامل در کروماتوگرافی گازی مورد استفاده قرار می گیرد ، هلیوم برای تعیین محتوای نمونه و خصوصیات آن ضروری است. همچنین ، نقاط کم جوش و ذوب هلیوم آن را برای کاربردهای خنک کننده ایده آل می کند.

خرده فروشی

هلیوم که بیشتر برای پر کردن بالن ها استفاده می شود ، در صنعت خرده فروشی در سیستمهای برودتی کاربرد گسترده ای دارد.

اتومبیل

هلیوم برای تست نشت و اطمینان از کیفیت در قطعات خودرو مانند مخازن سوخت و سیستم های رادیاتور استفاده می شود. مخلوط با آرگون ، از آن برای باد کردن کیسه های هوا نیز استفاده می شود.

هوافضا و دفاع

از پاکسازی سیستم های هیدروژن گرفته تا سیستم های مایعات تحت فشار ، هلیوم برای هوافضا و کاربردهای هواپیما هم در پرواز و هم در زمین ضروری است.

دستور العمل های ایمنی برای کپسول های گاز هلیوم

  • هنگام حمل سیلندر با اتومبیل اطمینان حاصل کنید که وسیله نقلیه به خوبی تهویه شده است و کپسول به خوبی ایمن است
  • مطمئن شوید که کپسول ها در مناطق با تهویه مناسب و به دور از حرارت مستقیم ذخیره می شوند.
  • همیشه هنگام استفاده از سیلندر از محافظ چشم استفاده کنید. هنگام باد کردن بادکنک ها ، همیشه بادکنک و باد کننده را از خود دور کنید. به یاد داشته باشید که شیر کپسول را پس از استفاده ببندید.
  • همیشه از یک چرخ دستی مناسب برای حرکت کپسول هاس بزرگ ، حتی برای مسافت کوتاه استفاده کنید.
  • همیشه کپسول را هنگام استفاده به حالت ایمن ببندید. کپسول ها اگر به زمین بیفتند پمی توانند آسیب جدی ایجاد کنند.
  • کپسول ها را همیشه از کودکان دور نگه دارید. بزرگسالان مسؤول فقط باید از کپسول ها و تجهیزات دیگر استفاده کنند.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]