نحوه روشن و خاموش کردن سرپیک جوشکاری

نحوه روشن و خاموش کردن سرپیک جوشکاری در ابتدا بایستی خاطر نشان کنم که در شروع تنظیم فشار خروجی رگلاتورهای نصب شده روی منابع تامین گازهای مصرفی، بایستی شیر خروجی گاز مربوطه بر روی مشعل باز باشد تا بتوان به درستی دبی و فشار خروجی گاز را از روی رگلاتور تنظیم کرد

سرپیک جوشکاری
سرپیک جوشکاری

طرز کار با کپسول هوا و استیلن

جهت مقدار باز کردن شیر اصلی کپسولها بایستی این نکته را در نظر داشته باشید که شیر روی کپسول اکسیژن چون از نوع ساقه دار می باشد بایستی تا انتها باز شود تا بوسیله این امر اسپول یا همان ساقه مربوطه در وسط تنه شیر کاملا بیرون آمده و در وضعیت آبندی کامل قرار بگیرد و به مرور دچار نشتی از این ناحیه نشود، شیر کپسول استیلن هم بایستی حدودا یک چهارم دور باز شده تا در صورت ایجاد شرایطی همچون آتش سوزی بتوان سریعا به بستن و قطع جریان سوخت پرداخت.

پس از تنظیمات اولیه رگلاتور ها، جهت روشن کردن مشعل، شیر استیلن روی مشعل را نیم دور و شیر اکسیژن را یک چهارم دور باز کنید، سپس بوسیله فندک الکتریکی یا سنگ چخماقی مخصوص این امر اقدام به روشن کردن و تنظیم شعله مورد نظر متناسب با کاربرد، بنمایید.

کپسول استیلن ، گاز استیلن
کپسول استیلن ، گاز استیلن

در زمان اتمام فرآیند بایستی در ابتدا شیر استیلن و سپس شیر اکسیژن بسته شود. سپس شیرهای رویی کپسولها بسته شده، مجددا شیر های سوزنی روی مشعل جهت تخلیه فشار درون شیلنگها و رگلاتور باز شده تا این گاز حبس شده تخلیه شود، پس از آن شیر های تنظیم فشار خروجی در حالت آزاد قرار گرفته است .

شیر قطع و وصل جریان روی رگلاتورها (اکثر رگلاتور های موجود در بازار دارای شیر مستقل قطع و وصل جریان نیستند، بغییر از تعداد محدودی از رگلاتورهای کنار شیر اصلی تنظیم فشار دارای شیر قطع و وصل مستقل جریان و همچنین شیر اطمینان جهت جلوگیری از تنظیم فشار خروجی بیش از حد و بالابردن ایمنی فرآیند، می باشند) بسته شده و در نهایت پس از تخلیه کامل گاز موجود درون مجراها، شیر های سوزنی روی مشعل مجددا بسته می شود.

سرپیک جوش و برش

فشار خروجی گاز تنظیمی مورد استفاده در جوشکاری به مواردی همچون ضخامت مقطع فلز اتصال و اندازه دهانه نازل جوشکاری وابسته است، ضمنا بایستی این مطلب را در نظر داشت که استیلن در فشار خروجی بیش از 15 پوند بر اینچ مربع، به عناصر تشکیل دهنده آن یعنی کربن و هیدروژن تقسیم شده که بسیار خطرناک بوده و قابلیت انفجار دارد.

بصورت کلی می توانید جهت استفاده از سری مشعلهای کوچک تا متوسط یعنی از شماره های 000 تا 3 از فشار خروجی 2 تا 7 Psi جهت هر دو گاز استفاده بفرمایید و ورقهایی تا ضخامت 4.8 mm را جوشکاری کنید.

ست جوشکاری اکسی توربو
ست جوشکاری اکسی توربو

نحوه روشن و خاموش کردن سرپیک جوشکاری

بروزرسانی 99/05/11

تنظیم مانومتر هوا برش

سیستم های هوا برش که مورد استفاده قرار می گیرد دارای فشارشکن برای تنظیم میزان فشار خروجی می باشد. تنظیم مانومتر هوا برش یکی از ابزار های کاربردی در این صنعت می باشد. با استفاده از محصول فوق می توانید خروجی گازهای خود را تنظیم نمایید.

مانومتر هوا برش مورد استفاده در سیستم شما برای تنظیم نمودن از کارهای دشوار به شمار نخواهد آمد. فقط رعایت برخی نکات ایمنی به شما کمک خواهد نمود که از حفظ سلامتی خود برخوردار گردید.

در نظر داشته باشید ابتدا مانومتر هوا برش خود را به کپسول ببندید و با آچار تا حدودی سفت نمایید. شیر مانومتر خود را در حالت بسته نگهدارید و اقدام به باز کردن شیر سیلندر نمایید.

مشکلی که در برخی از اپراتور ها بوجود می آید این است که بدون بستن شیر مانومتر برای قطع یا شروع کار از شیر کپسول استفاده می نمایند. که این موضوع باعث آسیب زدن به مانومتر خواهد شد.

مانومتر ها دارای منیفولد می باشند که تنظیم کننده میزان خروجی گاز هستند شما با باز کردن شیر کپسول باعث خواهید شد گاز با فشار بالایی به این سیستم و همچنین گیج ها برسد.

شیر کپسول را به آهستگی باز نمایید تا گاز وارد مانومتر شما شود ، سپس اقدام به باز کردن شیر مانومتر نمایید .

برای تنظیم نمودن کافیست بر اساس گیج خورجی میزان گازی که نیاز دارید را مشاهده کنید و با باز کردن شیر مانومتر اقدام به کم یا زیاد کردن آن خواهید شد.

تنظیم شعله هوا برش

پس از تنظیم کردن مانومتر هوا برش حال گاز وارد شیلنگ ها و سپس سرپیک میشود. تنظیم شعله هوا برش با باز کردن شیر های گاز سرپیک آغاز خواهد شد.

نکاتی در این قسمت وجود دارد که به راحتی شما می توانید آن را انجام دهید.

ابتدا اقدام به باز کردن شیر گاز سرپیک شوید ، در نظر داشته باشید کم باز شود سپس با فندک جوشکاری اقدام به روشن کردن شعله نمایید.

از قراردادن سرپیک به سمت زمین یا مکانی که شعله به خود سرپیک بازخورد داشته باشد ، جدا خودداری نمایید.

مراقب باشید شعله سرپیک شما به سمت کپسول گاز ، شیلنگ و موارد خطرناک قرار نگیرد.

بعد از اینکه شعله گاز را روشن کردید ، اقدام به باز کردن کردن شیر اکسیژن سرپیک نمایید. این کار را به آرامی انجام دهید تا شعله شما را خاموش ننماید.

بعد از روشن شدن اقدام به تنظیم کردن شعله نمایید.

در نظر داشته باشید که شعله شما برای جوشکاری باید در زمان تنظیم کردن به شکل r باشد.

نحوه تنظیم شعله هوا برش

شعله هوا برش بر اساس موقعیت کاری که بخواهید استفاده کنید از شعله کم و زیاد برخوردار خواهد شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 3.6]