سرپیک جوش و برش

یک سرپیک جوش  استیلن که به عنوان مشعل ضربه ای نیز شناخته می شود ، یک سیستم برش خطرناک است ، اما در صورت نیاز به برش فولاد نیز یک ابزار قدرتمند و مفید است. با ایجاد یک محیط کار ایمن و نظارت دقیق فشار اکسیژن و استیلن ، می توانید برای هر تعداد پروژه از یک مشعل اکسی استیلن استفاده کنید!

ماده سازی منطقه کاری خود

سرپیک جوش وبرش
سرپیک جوش وبرش

لباس مقاوم در برابر آتش و چکمه های چرمی مخصوص چرم بپوشید. از لباس های شل و مناسب استفاده نکنید ، لباس های ساخته شده از مواد مصنوعی قابل اشتعال و یا لباس هایی با لبه های فرسوده یا پاره شده که ممکن است راحت تر از لباس های تمیز و بافته شده و تمیز استفاده شوند ، خودداری کنید.

  • لباس مقاوم در برابر آتش توصیه می شود ، اما در صورت عدم دسترسی ، لباس پنبه ای مناسب را بپوشید. در صورت گرفتار شدن در آتش ، نایلون و سایر لباس های مصنوعی رایج به سرعت می سوزند!
  • چکمه های کاری چرمی و محکم توصیه می شود. قطعات داغ فلزی به نام سرباره می توانند به راحتی از طریق کفش های لاستیکی سوز شوند. چکمه های کمربند ترجیح داده می شود از آنجا که سرباره می تواند به بالای چکمه های کشیده مانند چکمه های مهندس و چکمه های گاوچران فرو رود.
  • شما همچنین باید یک سری عینک برش و دستکش چرمی سنگین داشته باشید.

یک کپسول آتش نشانی را در دست داشته باشید. در اکثر پروژه ها ، یک دستگاه خاموش کننده هوا و آب فشرده کار می کند ، اما اگر روغن ، پلاستیک یا سایر مواد قابل احتراق در اطراف باشند ، یک دستگاه خاموش کننده “ABC” توصیه می شود. همچنین ایده خوبی است که شخص دیگری را در این نزدیکی داشته باشید که می تواند در صورت بروز آتش سوزی به شما هشدار دهد.

  • سرباره پرواز به راحتی می تواند باعث ایجاد آتش سوزی در فضای کاری شما شود ، بنابراین آتش نشانی خود را امتحان کنید تا قبل از شروع برش ، اطمینان حاصل کنید که این کار در شرایط مناسبی قرار دارد.
سرپیک جوش وبرش

3

اطمینان حاصل کنید که فضای کاری شما عاری از مواد قابل اشتعال است. مواد خشک مانند کاغذ ، خاک اره ، مقوا و شاخ و برگ گیاهان خشک یا چمن را می توان از 15 فوت (4.6 متر) یا بیشتر قابل اشتعال کرد.

  • اجازه ندهید شعله با بتن مخصوصاً بتن تازه تماس داشته باشد زیرا این امر باعث می شود با ارسال بیت های کوچکی از پرواز بتن ، آن را گسترش داده و به شدت خاموش کند.
سرپیک جوش وبرش

4

پروژه را روی پایه های فولادی در ارتفاع کار راحت تنظیم کنید. یک میز فولادی ایده آل است زیرا می توانید خود را برای حفظ مشعل مهار کنید. هرگز از سطحی که قابل اشتعال باشد ، مانند یک میز چوبی ، یا چیزی که مواد قابل اشتعال بر روی آن ریخته است ، استفاده نکنید.

  • همچنین ، از موادی که دارای پوششهای اکسید فلزی هستند ، مانند رنگ سرب ، آغازگرهای کرومات و آبکاری روی ، مراقب باشید زیرا استنشاق دود از اینها می تواند سمی باشد.

برش های خود را با نشانگر صابون علامت گذاری کنید. اگر به برش دقیق تری نیاز دارید ، کمی فضای اضافی را اندازه گیری کنید تا بتوانید برش خود را خرد کنید. اگر سنگ صابون در دسترس نباشد ، ممکن است از یک نشانگر دائمی استفاده کنید ، اما درست قبل از شعله مشعل از بین می رود.

  • برای بریدگی های بسیار دقیق ، ممکن است با استفاده از یک پیچ مخصوص برای قرار دادن خط در سطح کار ، نتایج بهتری کسب کنید.
برش با مشعل
برش با مشعل

تنظیم مشعل برش

سرپیک جوش وبرش
سرپیک جوش و برش

1   سنجها را به سمت مخازن مناسب بچسبانید. شیلنگ های مشعل شما باید به نازل های موجود در مخازن اکسیژن و استیلن وصل شوند. به طور معمول مخازن اکسیژن و شیلنگ ها به رنگ سبز هستند و شیلنگ های استیلن قرمز هستند. شیلنگ ها معمولاً با هم جفت می شوند و انتهای آن از هم جدا می شوند تا بتوانند به مخازن مربوطه خود متصل شوند.شلنگ استیلن دارای نخ های معکوس و اتصالات نر خواهد بود تا راحت تر بتوان آنها را از یکدیگر جدا کرد.

  • از آنجا که اتصالات از برنج ساخته شده و به راحتی آسیب می بینند ، آنها را با آچار به اندازه مناسب محکم کنید.
برش با مشعل
برش با مشعل

2

اطمینان حاصل کنید که تنظیم کننده استیلن خاموش است. برای بررسی اینکه تنظیم کننده کاملاً خاموش است ، چند چرخش را به عقب برگردانید. این دسته در بالای مخزن درست در کنار شیر تنظیم کننده قرار خواهد گرفت. این به شما اطمینان می دهد که شما کنترل کاملی بر فشار گاز استیلن دارید.

  • در بالاتر از 15 psi (100 kPa) ، استیلن ناپایدار می شود و ممکن است به صورت خودبخود مشتعل یا منفجر شود.
سرپیک جوش وبرش
سرپیک جوش وبرش

3

دریچه گاز را در بالای مخزن استیلن با یک چرخش مچ باز کنید. باز هم ، حفظ کنترل بر استیلن بسیار مهم است ، بنابراین می خواهید سوپاپ گاز را به اندازه کافی باز کنید تا بتوانید یک جریان ثابت و ثابت گاز را فراهم کنید.

  • باز کردن مخزن بیش از یک چرخش می تواند باعث بی ثبات شدن گاز شود و در صورت اضطراری خاموش شدن آن سخت تر خواهد بود.
سرپیک جوش و برش
سرپیک جوش و برش

4 دریچه تنظیم کننده را با چرخاندن دسته چرخ دستی در جهت عقربه های ساعت باز کنید. این همان دسته ای است که شما قبل از باز کردن شیر گاز بسته اید. شما باید این کار را خیلی آهسته باز کنید ، و هنگام باز کردن شیر باید مرتباً فشار سنج را کنترل کنید. آن را فقط تا زمانی که فشار نشان داده شده بین 5-5 psi (34-55 kPa) باشد باز کنید.  

سرپیک جوش و برش
برش با مشعل

5

دریچه گاز را بر روی دسته مشعل باز کنید تا هوا آن تخلیه شود. برای بیرون کشیدن جو از شیلنگ استیلن ، شیر گاز را بر روی دسته مشعل برش باز کنید تا وقتی که فرار گاز را شنیدید ، سپس سنج فشار کم را رعایت کنید تا ببینید آیا فشار در حین جریان پایدار است و اطمینان حاصل کنید که این تنظیم کننده به درستی تنظیم شده است.

  • هنگامی که مطمئن شدید فشار تنظیم شده است ، شیر استیلن را روی مشعل ببندید.
سرپیک جوش و برش
سرپیک جوش و برش

6

تنظیم کننده اکسیژن را خاموش کنید ، سپس مخزن اصلی اکسیژن را تا تمام مدت باز کنید. به همان روشی که تنظیم کننده استیلن را بستید ، سنج تنظیم کننده اکسیژن را به چند چرخش برگردانید. پس از انجام این کار ، دسته را روی مخزن اصلی اکسیژن روشن کنید تا تمام راه باز باشد.

  • راه اندازی بالای مخزن اکسیژن شبیه به مخزن استیلن خواهد بود.
  • دریچه اکسیژن یک دریچه دو نفره است. وقتی آن را باز کردید ، حتماً دسته را بچرخانید تا دریچه تمام راه باشد.در غیر این صورت ، اکسیژن به دور حلقه O- ساقه شیر نشت می کند.
سرپیک جوش وبرش
سرپیک جوش و برش

7 دریچه مانومتر اکسیژن را به آرامی باز کنید. دقیقاً مانند تنظیم کننده استیلن ، میله تیز را خیلی آهسته چرخانده و با فشار کم آن را مشاهده می کنید تا زمانی که فشار بین 25 تا 40 psi (170-280 kPa) خوانده شود.  

سرپیک جوش و برش
سرپیک جوش و برش

8

دریچه اکسیژن را روی مشعل باز کرده و آن را ببندید تا جو را خنک کند. در قسمت اکسیژن مونتاژ مشعل برش 2 شیر وجود دارد. برای شروع ، سوپاپ را نزدیک به شلنگ باز کنید تا چندین چرخش برای اطمینان از وجود اکسیژن کافی برای هر دو عملکرد فراهم شود. در مرحله بعد ، شیر جلو را کمی باز کنید تا شیلنگ تمیز شود (در حدود 3-5 ثانیه به مدت 25 فوت (7.6 متر) شلنگ) ، سپس سوپاپ جلو را ببندید.

  • دریچه در نزدیکی اتصالات شیلنگ باعث کنترل جریان اکسیژن به محفظه اختلاط برای احتراق می شود ، بنابراین هیچ اکسیژن نباید از نوک مشعل تخلیه شود تا اینکه یا اهرم برش فشرده شود یا دریچه بیشتر به سمت مشعل باز شود.

قسمت3

برش با مشعل

  1. سرپیک جوش وبرش 1 دستکش و عینک خود را قبل از روشن کردن مشعل روشن کنید. وقتی کار با مشعل استیلن – اکسیژن پیش می آید ، هیچ وقت نمی توانید خیلی مراقب باشید. تمام وسایل ایمنی خود را بر روی آنها قرار داده و یک بار دیگر برای مواد قابل احتراق محل کار خود را بررسی کنید.  
  2. سرپیک جوش وبرش 2 مشعل سرپیک جوش و برش را با یک مهاجم روشن کنید. دوباره شیر استیلن را باز کنید ، اجازه دهید اکسیژن باقیمانده در محفظه مخلوط کردن برای چند ثانیه تمیز شود ، سپس دریچه را ببندید تا به سختی بتوانید فرار گاز را بشنوید. مهاجم خود را در مقابل نوک مشعل نگه دارید و دسته را فشار دهید.
    • هنگامی که جرقه های اعتصاب ، استیلن را شعله ور می کند ، باید شعله ای زرد کوچک در نوک ظاهر شود.
    • استفاده از کبریت یا فندک سیگار بسیار خطرناک است. مهاجم ابزاری است که بخصوص برای احتراق مشعل ها ساخته شده است و استفاده از آن خطر صدمات جدی را کاهش می دهد.
     
  3. سرپیک جوش وبرش 3 شیر استیلن را تنظیم کنید تا شعله به طول 10 در 25 سانتی متر برسد. اطمینان حاصل کنید که شعله در نوک مشعل شروع می شود. اگر جریان استیلن خیلی قوی باشد ، شعله “پرش” می شود ، یا از نوک منفجر می شود. این می تواند به یک برش غیرقابل پیش بینی منجر شود ، که ممکن است خطر آتش سوزی یا آسیب دیدگی شما را افزایش دهد.  
  4. سرپیک جوش وبرش 4 شیر اکسیژن رو به جلو را آهسته روشن کنید. رنگ شعله از رنگ زرد به آبی روشن با مرکز سفید تبدیل می شود زیرا اکسیژن کافی برای احتراق کامل استیلن تأمین می شود. اکسیژن را به آرامی افزایش دهید تا شعله آبی درونی شروع به کوچک شدن به سمت نوک کند.  
سرپیک جوش وبرش
سرپیک جوش و برش

5

دریچه اکسیژن را بیشتر باز کنید تا اندازه شعله افزایش یابد. طول شعله داخلی باید کمی بیش از ضخامت فولادی باشد که قصد دارید برش دهید. به عنوان مثال ، شعله داخلی 1 ⁄ 2 در (1.3 سانتی متر) برای صفحه ای نورد سرد 3 ⁄ 8 در (0.95 سانتی متر) یا فولاد خفیف است.

  • اگر صدای مهمی را می شنوید ، یا شعله آبی نامنظم و پر است ، احتمالاً اکسیژن زیادی در شعله وجود دارد. آن را کم کنید تا شعله پایدار شود و شعله داخلی شکل مخروطی تمیز باشد.
سرپیک جوش وبرش

6

نوک شعله داخلی را در نزدیکی سطحی که می خواهید برید بزنید. شعله برای برش آن نیازی به نشستن مستقیم روی سطح ندارد. شما نیاز دارید که فولاد را با این شعله گرم کنید تا یک استخر مذاب از اشکال فلزی و لامپهای فلزی در این مکان قرار گیرند. نوک شعله را ثابت و در حدود 3 ⁄ 8 در (0.95 سانتی متر) از سطح فلز نگه دارید تا گرما در یک مکان متمرکز شود.

  • برای دمای اتاق 1 ⁄ 4 در فولاد (0.64 سانتی متر) صفحه ، این باید حدود 45 ثانیه طول بکشد. با این حال ، برای سنگین تر شدن مواد یا مواد در دماهای پایین بیشتر طول می کشد.
سرپیک جوش وبرش
سرپیک جوش وبرش

7

دسته شیر برش را به آرامی به پایین فشار دهید تا جت اکسیژن آزاد شود. این باعث می شود فولاد مذاب مشتعل شود.اگر یک واکنش خشونت آمیز فوراً شروع شود ، فولاد مشتعل شده است ، و شما می توانید به تدریج فشار را افزایش دهید تا جت کاملاً از طریق فلز برش یابد.

  • اگر هیچ واکنشی رخ ندهد ، فلز به اندازه کافی داغ نیست که قابل اشتعال باشد. در این حالت ، دستگیره اکسیژن را رها کنید و همچنان اجازه دهید شعله بیشتر فلز را گرم کند.
سرپیک جوش وبرش
سرپیک جوش و برش

8

نوک مشعل سرپیک جوش و برش را به آرامی در امتداد خط برش خود حرکت دهید. پس از جت شدن فولاد ، جابجایی مشعل را در امتداد خطی که ترسیم کردید ، شروع کنید. باید توجه داشته باشید که تقریباً همه جرقه ها و سرباره های مذاب در قسمت پشت یا پایین برش شما دمیده می شود. اگر این جریان از مواد گرم شده کند شده یا پشتیبان گیری می کند ، سرعت رو به جلو را متوقف کرده یا متوقف شده و اجازه دهید فلز بیشتر گرم شود.

  • بهتر است خیلی آهسته برش بزنید تا اینکه سعی کنید خیلی سریع برش بزنید.
سرپیک جوش وبرش

9 برش را ادامه دهید تا وقتی فلز را جدا نکردید یا برش را تمام نکردید. اطمینان حاصل کنید که سرباره و هر قطره فلزی گرم شده در زیر کف قرار نگیرند. حتی اگر کفپوش های محکم را پیدا کنید اگر متوجه شوید که روی یک قطعه بزرگ ایستاده اید می سوزد.  

سرپیک جوش وبرش

10

سرپیک جوش و برش مشعل را به ترتیب معکوس نحوه روشن کردن آن خاموش کنید. ابتدا شیر مشعل را خاموش کنید ، سپس اکسیژن را خاموش کنید. بعد ، شیرهای استوانه ای را روی مخازن اکسیژن خاموش کنید و پیچ فشار تنظیم کننده را عقب بکشید. این کار را برای مخزن استیلن تکرار کنید.

  • برخی از مدلها ممکن است به شما دستور دهند قبل از خاموش کردن دریچه مشعل ، اکسیژن را خاموش کنید. در این حالت ، همیشه مطابق دستورالعمل های سازنده عمل کنید.
سرپیک جوش وبرش

11

قطعه کار را با آب زیادی خنک کنید. با این حال ، باید توجه داشته باشید که فرو بردن یک قطعه فولاد گرم شده در یک سطل یا جریان آب سرد باعث ایجاد ابر فوری از بخار بسیار داغ می شود.

  • اگر عجله ندارید می توانید به صورت طبیعی خنک شوید.
  • اگر از فولادهای خنک یا سبک استفاده می کنید ، اجازه دهید فولاد به طور طبیعی خنک شود ، زیرا آب می تواند باعث پیچ خوردگی آنها شود.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]