یکی از مواد های مصرفی مهم در جوشکاری سرپیک جوشکاری است، اما متاسفانه مانند سایر مواد مصرفی برای جوشکاری، جوشکاران از انتخاب سرپیک جوش مناسب غافل هستند. انواع مختلفی از گازها در جوشکاری با گاز محافظ مورد استفاده قرار می گیرد و هرکدام برای انتقال صحیح اکسیژن و گاز به سرپیک مختلفی نیاز دارند. سرپیک های جوشکاری به انواع، اقسام، شکل ها و سبک های مختلفی تولید می شوند. در جوشکاری های گرم به علت دمای بسیار بالای نقطه جوش و محیط نزدیک به آن، هر کس میخواهد به طور ایده ال فاصله مناسبی از آن داشته باشد.
اندازه های مختلفی برای سرپیک های جوشکاری بستگی به نوع جوش و میزان گرمایش، موجود هستند. این سرپیک برای هدف های مختلف قابل تعویض می باشد. برای مثال سرپیک جوش مخروطی بلند یرای انواع ضخامت فلزات مناسب است. انتخاب اندازه و نوع صحیح سرپیک متناسب با ماهیت کار و گاز موجود بسیار مهم است.
سرپیک های جوشکاری با نازل دو تکه با انواع مختلف گاز، کارآمدترین کار را برای برش های نرمال ارائه می دهد.

سرپیک های جوشکاری مسی

سرپیک های جوشکاری با نازل مسی انتخاب مناسبی برای محافظت در برابر پاشش است ، اما اگر روی شغلی کار می کنید که نیاز به زمان قوس طولانی تر یا آمپراژ بالاتر داشته باشد ، تنها انتخاب شماست. برای محافظت بیشتر در برابر گرمای زیاد (دامنه 400 تا 600 آمپر) ، سرپیک های با نازل مسی دارای دیواره های ضخیم تر و عایق های ضخیم تر هستند.

سرپیک های جوشکاری برنجی

سرپیک های جوشکاری با نازل برنجی می¬تواند انتخاب مناسبی برای مقاومت در برابر پاشش باشد. اگر با آمپراژهای کمتری کار می کنید ، بین 100 تا 300 آمپر، سرپیک های جوش کاری با نازل برنجی مناسب هستند. آنها همچنین مقرون به صرفه ترین سریپک ها هستند، البته مراقب باشید که سریپک های برنجی می توانند در شرایط گرمای زیاد و حتی به طور بالقوه خرد شوند.
برنج همچنین می تواند به حفظ قطر داخلی نازل برای مدت طولانی کمک کند ، که منجر به مصرف طولانی تر آن می شود.
در برخی موارد ، ممکن است سرپیک با نازل کرومی یا نیکل را نیز در نظر بگیرید. که این نوع بکاری نسبت به مس یا برنج بهتر است و در برابر حرارت نیز می تواند دوام بالایی داشته باشد.
عمر طولانی یک نازل جوش داده شده MIG باعث می شود نازل مورد نظر برای برنامه های جوشکاری طولانی از جمله روباتیک استفاده شوند.
اندازه های سرپیک ها و شکل آنها
شکل سرپیک و اندازه سوراخ نازل آنها در رابطه با اندازه اتصالات جوش و جریان اهمیت بالای دارد. سرپیک ها می توانند در اندازه های مختلف ساخته شوند، و به عنوان یک قاعده کلی، اندازه سوراخ های سرپیک باید با افزایش سطح جریان جوشکاری افزایش یابد.
هدف در انتخاب اندازه و شکل سریپک جوشکاری، بهینه سازی پوشش گاز و کاهش پراکندگی است. یک روش برای پیدا کردن سرپیک مطلوب، انتخاب بزرگترین اندازه ممکن به شکلی باشد که بهترین دسترسی را به اتصالات جوش به وجود آورد. پس از تعیین سرپیکی صحیح برای شغل خود، همیشه محصولی با کیفیت را انتخاب کنید.

برند های سر پیک جوشکاری

سر پیک های جوشکاری که قطعات مختلفی را شامل می شود. دارای برند های مختلفی است که این برند ها عبارتند از:
سرپیک جوش زینسر
سرپیک جوش گلور
سرپیک جوش چینی
سرپیک جوش موریس تایوان
سرپیک جوش اسمیت
این برندها در انواع مختلف برای جوشکاری های متفاوتی تولید می شود.
سرپیک های جوشکاری از یک دسته و تعدادی قطعه های دیگر ساخته می¬شود. این سرپیک های جوشکاری از سوپاپ هایی برای تنظیم استیلن و اکسیژن استفاده می کنند.
دریچه های گاز در سرپیک های جوش از ساقه با یک مخروط تشکیل شده است این دریچه ها مهر و موم شده اند.

نکات ایمنی در مورد سرپیک های جوشکاری

قبل از استفاده از شیلنگ ها انژکتور در سرپیک ها یابد آنها را تست کرد تا میزان ایمنی افزایش پیدا کند.
یکی دیگر از روش های افزایش ایمنی استفاده از فلش بک ها در ورودی سرپیک جوش برای گازها است.
در انتخاب نازل ها نوع جوش و میزان ضخامت فلز را در نظر بگیرید.
اگر از درون مشعل جوش صدای سوت به گوش رسید احتمالا یک فلاش رخ داده است، هنگام رخداد این پدیده باید سریعا شیر عرضه گاز قطع گردد. سپس باید حتما منتظر بمانید تا سرپیک جوش سرد شود و در ادامه به دنبال علت فلاش بک بوده و این مساله را حل کنید.
دستورالعمل های اجرایی در خصوص استفاده از سرپیک های جوشکاری:
در ایتدا انتخاب یک سره جوشکاری مناسب الزامی بوده، پس از انتخاب سره، سرپیک جوشکاری را به آن متصل کرده و درچه هایش را ببندید. توجه کنید که قبل از بکارگیری سرپیک جوش در جوشکاری عمل کرد آنرا کنترل و بررسی کنید. در ادامه فشار گاز را طبق جدول های راهنما که توسط سازنده در اختیار شما قرار می¬گیرد تنظیم کنید.
منابع:
https://www.americantorchtip.com/blog/mig-welding-nozzles

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]