رگلاتور اکسیژن یا همان مانومتر اکسیژن معمولا برای تنظیم و کنترل میزان جریان اکسیژن دریافت شده توسط بیماران نیازمند به اکسیژن استفاده می شود. رگلاتور همیشه میزان جریان مداوم اکسیژن را کنترل می کند ،
رگلاتور اکسیژن در اندازه ها و سبک های مختلف و متناسب با انواع بزرگ و کوچک سیلندر های اکسیژن تولید میشود. بعضی از رگلاتور ها به اندازه ای جمع و جور هستند که در کف دست شما قرار میگیرند ، در حالی که برخی دیگر برای استفاده در سیستم های بسیار بزرگ انتقال اکسیژن مناسب هستند. رگلاتورهای پزشکی اکسیژن معمولا برای کودکان بیمار و بزرگسالان بیمار تولید و عرضه میشوند که هر کدام ویژگی های خاصی دارند.

نحوه انتخاب رگلاتور اکسیژن

بعضی از رگلاتور های اکسیژن به عنوان رگلاتور های “خلوص بالا” در نظر گرفته می شوند و همانطور که از نام آنها پیداست، مجهز به مؤلفه هایی هستند که به محافظت از گاز اکسیژن در برابر آلاینده های خارجی کمک می کنند.


مانومتر های خلوص بالا به عناصری مانند رطوبت، سایر گازهایی که ممکن است از هوای خارج وارد سیستم شوند حساس هستند، این رگلاتور ها جلوی نفوذ سایر عناصر را حتی هنگام تعویض و اتصال به کپسول اکسیژن میگیرند.

ویژگی های اصلی رگلاتور اکسیژن مرغوب

سه ویژگی اصلی برای تعیین اینکه آیا می توان از یک رگلاتور برای مصارف با خلوص بالا استفاده کرد کمک می کند:

  1. نوع ساخت بدنه رگلاتور: بدنه مانومتر ها به دو شیوه ساخته میشوند. یا از یک فلز یک تکه به شیوه تراش استفاده میشود که اصطلاحا به آن باراستوک میگویند یا از طریق حرارت دهی به فلز و استفاده از پرس تولید میشوند. رگلاتورهای با منظور ارائه اکسیژن با خلوص بالا معمولا به شیوه اول (باراستوک) تولید میشوند. این شوه کمک میکند تا رگلاتور بدون نشتی بوده و از نفوذ گازهای آلاینده به اکسیژن جلوگیری میکند. به دلیل عدم وجود درز و شکاف، تمیز کردن آن ها راحت تر بوده و به دلیل عدم جذب آلودگی برای بیماران بهداشتی تر هستند.
  2. جنس دیافراگم: دیافراگم در رگلاتور، فشار را تنظیم میکند. دیافراگم های مانومتر ها معمولا یا از جنس نئوپرن (نوعی لاستیک) یا از جنس فولاد ضد زنگ هستند. در رگلاتورهای دقیق و خلوص بالا، دیافراگم معمولا از جنس فولاد ضد زنگ است.
  3. اتصالات و جوش ها: نوع اتصال و جوش بین دیافراگم و بدنه مانومتر، عامل مهم دیگری در کیفیت آن است. اتصال فلز به فلز، با دوام ترین نوع جوش و اتصال بوده و از ورود ناخالصی ها به اکسیژن به شکل موثرتری جلوگیری میکند.

بدیهی است که مانومتر خلوص بالا گرانتر از انواع معمولی آن است. اما این مانومتر ها میتوانند تجربه های بهتری برای بیماران تنفسی و یا بیماران مبتلا به آلرژی فراهم کنند و از بروز مشکلات تنفسی و آلرژیک جلوگیری کنند..

چه کسانی به رگلاتور پزشکی اکسیژن نیاز دارند؟

رگلاتور اکسیژن به کسانی که شرایط تنفسی طبیعی ندارند و تحت اکسیژن درمانی هستند، کمک میکند تجربه تنفسی و تجربه زیستی بهتری داشته باشند. به عنوان مثال بیمارانی که با بیماری های زیر دست و پنجه نرم میکنند، نیازمند مانومتر هستند:

  • آسم
  • برونشیت مزمن
  • نارسایی احتقانی قلب
  • فیبروز کیستیک
  • آمفیزم
  • سرطان ریه
  • ذات الریه
  • فیبروز ریوی
  • آپنه خواب

چگونه از رگلاتور استفاده کنیم

رگلاتورها معمولا با یک راهنمای استفاده فروخت میشوند. با این حال چند اصل اساسی وجود دارد که باید همیشه رعایت کنید:

  1. تمامی رگلاتورها، با استانداردهای CGA به سیلندر های مربوط به خودشان وصل میشوند. این تفاوت در استانداردهای اتصالات کمک میکند که به عنوان مثال شما اشتباها مانومتر اکسیژن را به کپسول هیدروژن وصل نکنید. (در واقع به دلیل تفاوت اتصالات، اصلا قابل اتصال به هم نیستند)
  2. برای اتصال رگلاتور به کپسول اکسیژن خود مطمئن باشید که رگلاتور و شیر خروجی بسته باشد. پس از اتصال رگلاتور به کپسول میتوانید به آرامی شیر را باز کنید.
  3. پس از باز کردن شیر زمان آن رسیده است که فشارسنج را بررسی کنید. فشار کم میتواند هشداری مبنی بر نشتی کپسول شما یا مانومتر شما باشد که ممکن است بالقوه خطرناک باشد. اگر از نبود نشتی مطمئن شدید، شیر را باز کنید تا اکسیژن جریان یابد.
  4. هر کسی که از اکسیژن خانگی استفاده میکند نیاز به یک رگلاتور دارد. میزان اکسیژن دریافتی باید مطابق با دستور پزشک و در حد مطلوب برای هر فرد به وی برسد. در واقع رگلاتور به شما کمک میکند که جریان اکسیژن را مطابق دستور پزشک تنظیم کنید.
  5. استفاده از مانومتر کار پیچیده ای نیست و هر فردی میتواند با آن کار کند. اما باید با دقت و توجه کافی انجام شود. استفاده ناصحیح و اشتباه میتواند به انفجار اکسیژن تحت فشار بینجامد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]