خطرات گاز آرگون

نام “آرگون” از کلمه یونانی ” Арόν” ، به شکل مفرد و خلفیاز uterργός به معنای “تنبل” یا “غیرفعال” گرفته شده است ،گاز آرگون با علامت اختصاری AR در جدول عناصر دارای شماره اتمی ۱۸ است. این عنصر در گروه ۱۸ (گازهای نجیب) قرار دارد. ازاین‌رو، هیچ ترکیبی از آن به‌صورت طبیعی وجود ندارد.

خطرات گاز آرگون
خطرات گاز آرگون

در جهان، آرگون ۳۶ بسیار فراوان‌تر از آرگون ۴۰ است؛ زیرا از محصولات سنتز هسته‌ای ستاره‌ای در ابرنواخترها می‌باشد. آرگون از واژه‌ای یونانی به معنی تنبل یا غیرفعال گرفته‌شده است. دلیل این نام‌گذاری، بی‌اثر بودن آرگون و عدم فعالیت شیمیایی آن است.

تنفس: گاز آرگون گازی خنثی است و جز گازهای خفه کننده محسوب میشود. تنفس مقدار زیاد آرگون باعث سرگیجه، استفراغ، تهوع، بیهوشی و مرگ میشود. مرگ در صورتی رخ میدهد که فرد در حالت بیهوشی  قرار بگیرد و نتواند از خود در برابر این گاز محافظت کند. زمانیکه میزان اکسیژن محیط پایین باشد، طی چند ثانیه مرگ اتفاق می افتد.

استنشاق آرگون

پیش بینی نمی شود استنشاق مقدار کمی آرگون باعث عوارض جانبی سلامتی شود. اما در صورت وجود محیط کمبود اکسیژن ناشی از انتشار مقدار زیادی آرگون ، به خصوص در یک فضای محدود ، فرد ممکن است علائمی مانند سردرد ، زنگ زدن در گوش ، سرگیجه ، خواب آلودگی ، بیهوش بودن ، تهوع ، استفراغ و … را تجربه کند.

استنشاق گاز آرگون
استنشاق گاز آرگون

افسردگی همه حواس. محدود بودن در محیط کمبود اکسیژن برای مدت طولانی حتی می تواند کشنده باشد.

هوایی که تنفس می کنیم معمولاً حدود 21 درصد اکسیژن دارد. در 12 تا 16 درصد اکسیژن ، تنفس و ضربان قلب فرد افزایش می یابد و هماهنگی عضلات کمی مختل می شود.

افراد دچار ناراحتی عاطفی ، خستگی غیر طبیعی و تنفس مختل شده 10 تا 14 درصد اکسیژن می شوند. و حالت تهوع ، استفراغ ، فروپاشی و از دست دادن هوشیاری با اکسیژن 6 تا 10 درصد. کمتر از 6 درصد اکسیژن ، افراد می توانند حرکات تشنج کننده و فروپاشی تنفس ایجاد کنند. آنها می توانند بمیرند.

تماس با پوست یا چشم

اگر آرگون فشرده شده به سرعت از سیلندر آرگون به طور مستقیم به چشم یا روی پوست رها شود ، ممکن است با انجماد باعث سرمازدگی ، صدمه یا آسیب شود ، که در صورت عدم درمان می تواند از قرمزی اولیه و مورب شدن به گانگرن پیشرفت کند.

خطر آتش سوزی

کپسول های آرگون به دلیل افزایش فشار درون مخزن ممکن است در گرمای آتش منفجر شوند.

آرگون
آرگون

ناسازگاری

آرگون در اصل بی اثر است و با هیچ ماده ای در شرایط عادی واکنشی نشان نمی دهد. از سال 2009 ، مشخص شده است که آرگون تنها یک ترکیب بنام آرگون فلوروهیدرید را تشکیل می دهد ، بنابراین اغلب در مواقع لازم برای ایجاد جو بی اثر استفاده می شود.

تاثیرات محیطی

آرگون در شرایط عادی محیطی در هوا پراکنده می شود. برای زندگی گیاهان و حیوانات مضر نیست. آرگون در محیط آبی تأثیر منفی ندارد.

بالن صنعت وارد کننده انواع کپسول آرگون و گاز آرگون وارداتی می باشد .

کاربرد گاز آرگون

پر کردن حباب‌های لامپ‌ها و پنجره‌های دوجداره، تصفیه زیرکنیوم، شستن فلزهای مذاب تا گازهای حل‌شده را از آن جدا کند، در لوله‌های شمارشگر گایگر لیزرها، کربن گیری از فولاد ضدزنگ و همچنین در جوشکاری آرگون به‌عنوان گاز محافظ قوس الکتریکی به‌منظور ایجاد محیط خنثی در محل الکترود تنگستنی به کار می‌رود.

بالن صنعت وارد کننده گاز آرگون با خلوص بالا می باشد .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]