جوشکاری زیر آب یا جوشکاری پرفشار  (Hyperbaric Welding) فرآیند جوشکاری در فشارهای بالا و معمولاً زیرآب است. جوشکاری پرفشار یا می تواند در آب یا درون یک محفظه پر فشار ، زیر آب انجام شود. این نوع جوشکاری غالباً هنگام استفاده در محیط خشک و ” جوشکاری زیر آب ” از آن استفاده می شود. کاربردهای جوشکاری پرفشار متنوع است، اغلب برای تعمیر کشتی ها، سکوهای نفتی دریایی و خطوط لوله استفاده می شود. فولاد رایج ترین ماده جوش داده شده توسط جوشکاری پر فشار است.

هنگامی که نیاز به کیفیت بالا در جوشکاری به علت کنترل بهتر شرایط محیطی از قبیل استفاده از روش های حرارتی قبل و بعد از جوش داریم، جوشکاری در محیط خشک نسبت به محیط مرطوب ترجیح داده می شود. این کنترل محیطی بهبود یافته مستقیماً به بهبود عملکرد فرآیند و یک جوش با کیفیت بسیار بالاتر نسبت به جوش در محیط مرطوب منجر می شود. بنابراین ، هنگامی که یک جوش با کیفیت بسیار بالا مورد نیاز است ، به طور معمول از جوشکاری Hyperbaric خشک استفاده می شود. تحقیق در مورد استفاده از جوشکاری خشک hyperbaric در عمق تا ۱۰۰۰ متر در حال انجام است. به طور کلی ، اطمینان از یکپارچگی جوش های زیر آب می تواند دشوار باشد. اما با استفاده از برنامه های مختلف آزمایش غیر مخرب ممکن است.
جوشکاری پر فشار زیر آب توسط متالورژ روس کنستانتین خرنوف در سال 1932 اختراع شد.
فرآیندهای جوش تقریباً در کلیه صنایع تولیدی و کاربردهای ساختاری به طور فزاینده ای اهمیت یافته اند. اگرچه تعداد زیادی از تکنیک ها برای جوشکاری در جو وجود دارد ، بسیاری از آن ها را نمی توان در موارد استفاده دریایی که حضور آب مورد توجه عمده آنهاست، استفاده کرد. در این راستا ، توجه به این نکته ضروری است که اکثریت زیادی از کارهای تعمیر دریایی در عمق نسبتاً کم انجام می شود. اگرچه از نظر عددی، بیشتر مشاغل تعمیر و جوشکاری کشتی در عمق کم انجام می شود، اما فنی ترین و چالش برانگیزترین کار تعمیر در اعماق بیشتر، به ویژه در خطوط لوله و ترمیم خرابی های تصادفی است. مزایای جوشکاری زیر آب تا حد زیادی ماهیت اقتصادی دارد، زیرا جوشکاری زیر آب برای کارهای دریایی، تعمیر و نگهداری از ضرورت بیرون کشیدن سازه از دریا جلوگیری می کند و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود این نوع جوشکاری یک تکنیک مهم برای تعمیرات اضطراری است که به سازه آسیب‌دیده امکان انتقال ایمن به تاسیسات خشک برای تعمیر و نگهداری دائمی را می‌دهد. جوشکاری زیر آب در هر دو محیط داخلی و خارجی اعمال می‌شود، اگر چه آب و هوای فصلی از جوشکاری زیر دریایی در طول زمستان جلوگیری می‌کند.

جوش خشک

جوشکاری پرفشار خشک یک نوع جوشکاری است که ، که فرآیند چوشکاری در یک اتاق پر شده از گاز با فشار بالا که در اطراف سازه در حال جوش قرار دارد، انجام می شود. بیشتر فرآیندهای جوش قوس الکتریکی مانند جوش قوس فلزی محافظ (SMAW) ، جوش قوس الکتریکی (FCAW) ، جوش قوس تنگستن گازی (GTAW)، جوشکاری قوس فلزی گازی (GMAW) ، جوشکاری قوس پلاسما (PAW) می تواند در Hyperbaric انجام شود. با این حال در جوشکاری پر فشار جوش قوس الکتریکی تنگستن گازی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. نکته قابل توجه افزایش چشمگیر ولتاژ قوس است که با افزایش فشار همراه است.
تکنیک های کنترل ویژه ای استفاده شده اند که امکان جوشکاری تا عمق شبیه سازی شده 2500 متر (8.200 فوت) در آزمایشگاه را فراهم کرده اند ، اما جوشکاری پر فشار خشک تاکنون از لحاظ عملیاتی به کمتر از 400 متر (1.300 فوت) از عمق آب محدود شده است.

جوشکاری زیر آب ؛جوش مرطوب

جوشکاری زیر آب به طور مستقیم غواص و الکترود را در معرض آب و عناصر اطراف قرار می دهد. غواصان معمولاً برای تغذیه الکترود از حدود 300 تا 400 آمپر از جریان DC استفاده می کنند. در این جوشکاری معمولاً از جوش قوس فلزی محافظ استفاده می شود و از الکترود ضد آب استفاده می گردد. سایر فرآیندهای استفاده شده عبارتند از: جوش قوس الکتریکی و جوش اصطکاکی. در هر یک از این موارد ، منبع تغذیه جوش از طریق کابل و شیلنگ به تجهیزات جوش وصل می شود.
جوش مرطوب توسط الکترود دستی با تجهیزات مشابه برای جوشکاری خشک انجام می‌شود، اما نگهدارنده الکترود طوری طراحی شده که توسط آب خنک گردد و از عایق بیشتری برخوردار هستند اگر از آب بیرون بروند، بیش از حد داغ خواهند شد. یک دستگاه جوش جریان ثابت برای جوشکاری قوس فلزی دستی استفاده می‌شود. از جریان DC در این جوشکاری استفاده می شود ، و یک سوئیچ جداسازی در کابل جوش در موقعیت کنترل سطح نصب می شود ، به طوری که در صورت عدم استفاده می توان جریان جوش را جدا کرد.
قوس الکتریکی قطعه کار و میله جوشکاری را گرم می کند و فلز مذاب از طریق حباب گاز اطراف قوس منتقل می شود. جریان جاری باعث انتقال قطرات فلزی از الکترود به قطعه کار می شود و جوش موقعیتی را توسط یک اپراتور ماهر امکان پذیر می کند.

منبع: https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperbaric_welding

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]