تشخیص نشتی با گاز هلیوم

نشتی یابی یکی از مهم ترین فرایند های طراحی و ساخت سیستم های خلا می باشد . که در زیر توضیح می دهیم .

گاز هلیوم

دو روش تشخیص نشت هلیوم (HLD) وجود دارد: تست انتگرال یا آزمایش محلی. انتخاب کدام روش برای استفاده بستگی به شرایط دارد و همچنین محصول نهایی برای چه مواردی استفاده خواهد شد. روش “انتگرال” نشان می دهد که آیا نشتی وجود دارد (اما نه چند نشت مختلف) ، روش “محلی” نشان می دهد که وجود نشتی چیست (اما تعیین دقیق میزان نشت / اندازه نشت دشوار است). هر دو روش شناسایی می توانند به دو بخش دیگر تقسیم شوند: “نمونه تحت فشار” ، و “نمونه تحت خلا”.

اولین از دو روش آزمایش یکپارچه نامیده می شود  “انتگرال (نمونه تحت فشار)” روش ، با محفظه تحت بررسی در یک ظرف بسته شده قرار داده می شود. محفظه با هلیوم تحت فشار قرار گرفته و ظرف به ردیاب نشت متصل می شود. در صورت بروز نشت ، نمونه ای از گاز داخل ظرف خارج می شود و از طیف سنج جرمی عبور می کند که در آن هر افزایش (بیش از پس زمینه خواندن) در سطح هلیوم ثبت می شود.

تشخیص نشتی با گاز هلیوم

در  “آزمایش یکپارچه (نمونه در خلا)” مجدداً محفظه داخل یک ظرف قرار می گیرد اما در این حالت ظرف با هلیوم تحت فشار قرار می گیرد – و محفظه آزمایش مستقیماً به آشکارساز نشت متصل می شود. نمونه ای از گاز درون محفظه خاموش شده و از طیف سنج جرمی عبور می کند که در آن دوباره ، هرگونه افزایش هلیوم از خواندن پس زمینه ثبت می شود.

تشخیص نشتی با گاز هلیوم
گاز هلیوم

جفت دوم روشها بعضاً به آزمایشات “اسنفایر” و “پاشش” گفته می شود. در   “اسکنر محلی (نمونه تحت فشار)” در این روش ، محفظه با هلیوم تحت فشار قرار می گیرد و وسیله ای خراب کننده که در اطراف نقاط نشت احتمالی اتاق (جوش ، فلنج ، پورتال ، مجرای ابزار و غیره) منتقل می شود تا گازهای فرار را مکش کند. این گاز به یک طیف سنج جرمی منتقل می شود تا سطح هلیوم افزایش یافته (یعنی بالاتر از پس زمینه) را ثبت کند.

تشخیص نشتی با گاز هلیوم
تشخیص نشتی با گاز هلیوم

در   روش “محلول پاشش موضعی (نمونه در خلا)”، محفظه خلاء پمپاژ می شود و گاز هلیوم به طور آزاد پاشیده می شود / به سمت نقاط نشت احتمالی هدایت می شود ، با این هدف که برخی از این هلیوم خالص درون محفظه مکیده شود. گاز ، از داخل محفظه ، به یک طیف سنج منتقل می شود تا سطح هلیوم افزایش یابد.

local testing - sample under vacuum - Four ways of finding vacuum leaks using helium

برای خلاصه کردن و ساده کردن اختلافات بین این دو نوع روش HLD: روش انتگرال نیاز دارد که محفظه داخل یک واحد ضد گاز قرار گیرد (نه همیشه یک امکان) ، در حالی که در روش آزمایش محلی محفظه یا داخلی با هلیوم تحت فشار قرار می گیرد. و یا داخلی با هلیوم سخاوتمندانه بر روی سطح محفظه در نقاط مستعد نشت پاشیده می شود. در هر دو آزمایش ، هلیوم از طریق نشت های احتمالی وارد ردیاب نشت می شود و برای تجزیه و تحلیل به طیف سنج می رود.

چالش گاز

باید قدردانی کرد که با شناسایی نشت های کوچک با استفاده از هلیوم ، چالش های خاصی وجود دارد. HLD ها فوق العاده حساس هستند و هلیوم اطراف یا گرفتار می تواند به راحتی در دقت تشخیص نشت و اندازه گیری نشت تأثیر بگذارد. یک آشکارساز نشت به خودی خود یک واحد ضد نشت نیست ، به همین دلیل در صورت به دست آوردن خوانش های دقیق ، یک محیط هلیوم تمیز ضروری است.علاوه بر این ، برای نشت بسیار کوچک ، کنترل عوامل بیرونی بسیار مهم است زیرا اینها به راحتی می توانند نتایج را تغییر دهند. سرانجام ، هلیوم محیط می تواند از طریق درگاههای اگزوز و تهویه وارد سیستم شود و همچنین از طریق حلقه های O نفوذ کند

بالن صنعت وارد کننده کپسول گاز هلیوم 10 لیتری ،20 لیتری ،50 لیتری و انواع هلیوم یکبار مصرف 30 تایی و 50 تایی می باشد .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]